Jydekrogen lever op til sit navn

Vestjylland ligger i toppen og Nordsjælland i bunden, når det handler om at hægte en trailer bag sin bil.

Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Langt over halvdelen af bilerne vest for Storebælt har en trækkrog bagpå, mens hovedstadsområdet og Nordsjælland er i bund med en andel på godt 40 procent eller lavere. Det viser en ny Momentum-analyse. 

Topscoreren er Læsø Kommune, hvor 70,2 procent af alle biler er udstyret med trækkrog. Herefter kommer Morsø med 66,7 procent, Ringkøbing-Skjern med 66,2 procent, Ærø med 66,2 procent og Skive Kommune med 65,6 procent. I bunden finder man Hørsholm, hvor kun 28,2 procent af bilerne er udstyret med trækkrog. 

Med trækkrog følger ofte en trailer, og tallene bekræfter den udbredte fordom om, at Jylland er trailerland. Det mener Christian Grau, forfatter til bogen Mænd og Biler, foredragsholder samt motorredaktør på Euroman.

- Jydekrogen er den blevet kaldt, og tallene viser, at den lever op til sit navn. De dokumenterer sort på hvidt, at de fleste trækkroge findes vest for Storebælt. Der er det en livsstil at have en trailer, og derfor er trækkrogen så udbredt, siger Christian Grau.

Han vurderer, at der er tale om et middelklassefænomen, hvor "gør det selv-arbejde" spiller en rolle, og hvor man er ligeglad med, om det er forbundet med prestige eller ej at have en Brenderup-trailer stående i eller ved carporten.

- Som mode betragtet kan man ikke kalde det en trend. Men i forhold til en bevægelse, noget der sker, noget man gør, er det en trend. I Nordsjælland udliciterer man og får andre til at gøre det. Derfor er behovet for en trailer ikke så stort. I Vestjylland gør man det selv, og sammen med andre, og derfor hører en trailer til som den naturligste ting i verden, siger Christian Grau.

Det handler om at hjælpe sig selv

I Ringkøbing-Skjern Kommune er formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Kristian Ahle (V), stolt over, at hans kommune med 66,2 procent er blandt landets topscorere, når det gælder andelen af biler med trækkrog.

- Det er en del af vores selvforståelse at have en trailer at komme rundt med. Det handler ikke om prestige, men om at hjælpe sig selv, køre på genbrugspladsen eller byggepladsen, når der passer en. Men det handler om også at kunne give naboen en hjælpende hånd. Det ligger i vores DNA, siger Kristian Ahle.

Sandsynligheden for at have trækkrog på sin bil bliver større, jo ældre bilisten er. Analysen viser, at den højeste andel af biler med trækkrog findes blandt de 65-79-årige (57,2 procent), skarpt forfulgt af de 45-64-årige (55,4 procent), mens den laveste andel findes i aldersgruppen under 25 år, hvor kun 36,2 procent kører rundt med trækkrog. 

At de aldrende aldersgrupper ligger i top, forklarer livsstilsekspert Christian Grau med, at når man bliver ældre og mere etableret, så ændrer ens behov sig også. Man flytter i hus, får sommerhus, og behovet for en trailer vokser i takt med disse gøremål.

Analyse viser også de foretrukne bilmærker med trækkrog. På landsplan og på tværs af alle aldersgrupper er topscorerne Volkswagen, Peugeot og Toyota. Hvis man ser på biler ejet af 65-79-årige, er Toyota, Peugeot og Volkswagen de mest populære trækbiler, mens de 80+ årige foretrækker Toyota, Opel og Suzuki.

Momentum-analysen bygger på data fra Det Digitale Motorregister og omfatter 2,2 millioner personbiler.