Julie blev testet ordblind i 9. klasse: - Jeg har følt mig unormal

Først i 9. klasse blev Julie Vestergaard Laursen testet svært ordblind. De mange år med udfordringer i skolen har været en kamp for Julie og hendes familie.

Julie er nu kommet i en 10. klasse i Holstebro sammen med andre ordblinde.
Julie er nu kommet i en 10. klasse i Holstebro sammen med andre ordblinde.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Julie Vestergaard Laursen, er én af de mange tusinde, der først bliver testet ordblind i forbindelse med starten på en ungdomsuddannelse. Først da hun skulle op til afgangseksamen i 9. klasse blev hun testet svært ordblind.

Helt fra de tidligere skoleår har 16-årige Julie Vestergaard Laursen har haft svært ved at læse og forstå. Bogstaverne på papirerne gav simpelthen ingen mening for hende. Overhovedet. For Julie gav det store udfordringer i en lang række fag, hvor opgaver skulle forstås og løses via tekst.  Men det var ikke kun fagene i skolen, der voldte problemer.

- Jeg har haft svært ved det sociale, for jeg følte, at jeg var unormal og ikke som de andre, fortæller Julie Vestargaard Laursen. 

Problemerne med læsningen viste sig allerede i de små klasser, og blev i løbet af hendes skoletid kun større. Julie havde svært ved at forstå selv helt simple opgaver, og lektielæsningen blev en kamp.

- Jeg blev sur og aggressiv. I raseri kunne jeg ødelægge mit værelse. Kasser, kurve og papir lå udover hele gulvet, siger Julie. 

Hele familien bliver ramt

Udfordringerne tog ikke kun hårdt på Julie. Også hendes familie blev påvirket af situation.

- Det har været en kamp for os med blod, sved og tårer. Vi har brugt rigtig mange eftermiddage og tårer på, at Julie har skullet lave lektier. Vi har været frustrerede, siger Julies mor, Karina Laursen. 

Allerede fra 1. klasse kæmpede Julie med depressive tanker. Tankerne bliver værre og værre, og i 9. klasse var udfordringerne i skolen blandt andet med til, at Julie gik ned med depression.

- Jeg har tænkt, at jeg var sådan et stort problem for min familie. De kan få et bedre liv i stedet for at tænke på sådan et stort problem, som jeg var, fortæller Julie. 
 

En diktat bliver vendepunktet

Hverken Julie eller hendes mor har haft mistanke om, at udfordringerne kunne skyldes ordblindhed.

- Vi har som sådan ikke haft nogen mistanke, da Julie altid har haft det svært i skolen. Men da hun i 9. klasse kommer hjem og fortæller, at hun har fået 02 i en diktat, tænkte jeg, at der var et problem, da det var gået ned ad bakke for hende siden den nye skolereform. 

Karina Laursen tog fat i Julies lærer, og herefter gik det stærkt. Hun blev testet, og konklusionen var klar: Julie er meget svært ordblind.

- Det var en stor lettelse. Det har gjort mig gladere og givet mig viljen til at gå i skole igen, siger Julie Vestergaard Laursen. 

I dag går Julie i en 10. klasse sammen med andre ordblinde i Holstebro. Det går godt med det faglige, og Julie har store drømme fra fremtiden – drømme, hun ikke tidligere har turdet tro på.

Målet er, at hun vil ind på gymnasiet. Om hun ender som animator, konditor eller frisør, må tiden vise. I den nye klasse er det ikke kun det faglige, også det sociale går den rigtige vej.

- I klassen kan vi snakke med sammen, som om vi har kendt hinanden i 20 år. Og så har jeg fået min bedste veninde herinde, siger Julie.

5:08
Ordblindeforeningen kritiserer de kommunale folkeskoler for at undlade eller for sent at teste for ordblindhed