Jernbaneoverskæringer får flere skilte: - En ekstra hovsa-løsning

Der kommer ekstra skilte ved usikrede jernbaneoverskæringer, men det er ikke nok, mener lokomotivførerne.

Se hele indslaget i bunden af artiklen.
Se hele indslaget i bunden af artiklen.

Det kan få fatale konsekvenser, når en jernbaneoverkørsel ikke er sikret. Derfor vil der nu blive sat ekstra skiltning op ved 26 usikrede overkørsler.

Det er dog langt fra nok, mener lokomotivførerne.

- Jeg tror, det er en falsk tryghed. Jeg tror ikke, de skaber noget ekstra tryghed. Vi har haft skilte i flere år, og det har jo ikke afholdt dødsulykker, siger Jakob Bro, der er fællestillidsmand for lokomotivførerne ved Arriva.

De nye skilte kommer da også efter en tragisk dødsulykke tirsdag, hvor to personer blev dræbt ved en usikret jernbaneoverkørsel nær varde. Her blev en 55-årig mand og en 80-årig kvinde fra Holstebro blev dræbt, da en minibus kolliderede med et tog.

Tirsdag gik det galt tæt ved Varde, hvor en minibus blev ramt i siden af et tog. 
Tirsdag gik det galt tæt ved Varde, hvor en minibus blev ramt i siden af et tog. 
Foto: John Randeris / Ritzau Scanpix

- Jeg tænker lidt, det lyder som en ekstra hovsa-løsning, de har fundet på, fordi vi desværre har været vidne til en tragisk ulykke, lyder det fra Jakob Bro.

2:27
Venstres transportordfører forklarer, hvorfor det er så svært at sikre overskæringerne. 

Det har da heller ikke været planen med de nye skilte, men politikkerne opfatter det som værende den bedst mulige løsning lige nu.

- Der er i alt 26 af den her type overkørsler, som vi ikke kan nå at sikre i løbet af 2018. Som ekstraordinær foranstaltning er det så besluttet at opstille tydelige skilte, som advarer om, at der er fare på færde, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Sikringen udskydes

Det var meningen, at de 26 usikrede jernbaneoverkørsler enten skulle være sikret eller nedlagt inden udgangen af 2018, men af forskellige årsager er Banedanmark ikke nået i mål med planen.

Skiltene er altså en midlertidig løsning, men pengene skulle være brugt anderledes, mener lokomotivførerne.

0:28
Jakob Bro forstår ikke, hvordan der kan være så dårlig sikkerhed i 2018.

- Tværtimod synes jeg, man skulle bruge pengene på at fremskynde processen. Kunne man bare få nedlagt fem overkørsler er der chance for at redde menneskeliv, siger Jakob Bro.

- Det, vi ved, der virker, er lys, bom og blink. Det er det, der er politisk besluttet, og nu synes jeg, man skal sætte handling bag ordene og få de sidste overkørsler med.

Beslutningen om at sikre eller nedlægge overkørslerne blev taget i 2009, og Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, regner med, at det er løst i 2019.

2:50