Gymnasium droppede karakterer: - Jeg føler presset er lettet

For tre år siden droppede Viborg Gymnasium og HF karakterer på afleveringer. Det har øget trivslen og skal forhindre at eleverene dropper ud.

Line Østergaard går i 3.g på Viborg Gymnasium og HF. Hun får ikke karakterer, når hun får opgaver tilbage.
Line Østergaard går i 3.g på Viborg Gymnasium og HF. Hun får ikke karakterer, når hun får opgaver tilbage.
Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Line Østergaard har masser af afleveringer på Viborg Gymnasium og HF. Sådan har det været siden 1.g. Nu går hun i 3.g.

Men hvor eleverne på de andre gymnasier kæmper hårdt for 12-taller og frygter de grimme 00, for en utilstrækkelig præstation, så får Line Østergaard feedback og ingen karakterer.

- Jeg kan rigtigt god lide det, siger Line Østergaard, der går i 3.a på Viborg Gymnasium og HF.

Det er tre år siden skolen droppede karaktererne på de daglige afleveringer. Og sådan er det uanset om faget er dansk, matematik, engelsk eller spansk.  

- Jeg føler, der bliver taget et pres af mine skuldre i den grad. Ved at jeg ikke skal gå efter en karakter, men gå efter at blive bedre, siger Line Østergaard.

2:58
Se video: Mange gymnasieelever føler sig presset, men på Viborg Gymnasium har de forsøgt at løse problemet.

Hver tredje overvejer at droppe ud

I en ny undersøgelse, som Børne- og Undervisningsmisteriet har lavet svarer næste hver tredje gymnasieelev, at de i løbet af det seneste skoleår har overvejet at droppe ud.

I undersøgelsen har 69 procent af pigerne og 48 procent af drengene svaret, at de tit eller meget tit føler sig presset på grund af egne krav og forventninger til skolearbejdet. 

En følelse som Line Østergaard godt kender.

- Jeg kan godt være presset til tider af at gå på gymnasiet. Men det er jo også tit fordi, man gerne vil klare sig godt på alle punkter, så er det jo både i hjemmet, på arbejdet og i skolen. Så nogle gange lægger man jo pres på sig selv, fordi man gerne vil gøre det godt på alle punkter.

Når skolen for tre år siden droppede karaktererne på elevernes afleveringer, så var det netop for at øge trivslen blandt eleverne.

- Vi har jo alle sammen det mål, at vi vil gøre eleverne så dygtige som mulige på de to, tre eller fire år de er her. Og det mener vi, at vi gør ved dagligt at fjerne fokus på karaktererne, siger rektor Lise Nygaard Markussen, Viborg Gymnasium og HF.

Mads Skriver fra 3.v har heller ikke fået karakterer for sine afleveringer. Noget han godt kan savne lidt.

- Jeg tror, jeg havde lettere ved at vurdere, hvor jeg stod henne, hvis jeg fik en karakter. 

Men selv om det i føle statistikken oftere er piger end drenge, der føler sig pressede, så kan Mads Skriver godt mærke, at det snerper mod eksamen og drømmen om en studenterhue.

- For mit vedkommende, der betyder det meget, at jeg klarer mig godt. Hvis jeg nu for eksempel vil være psykolog, som jeg lidt går og tænker på, så er det jo lidt et pres, hvis man lige får en lidt ringe karakter i et fag.