Datter til afdød 83-årig: Jeg bebrejder ikke nogen

Det var en menneskelig fejl i hjemmeplejen, der var skyld i, at en 83-årig kvinde mistede livet kort før jul. Alligevel bebrejder datteren ikke nogen.

Hanne Johansen bebrejder ikke nogen for morens død, men hendes sidste tid fylder alligevel meget i tankerne: - Jeg spekulerer meget på, hvor længe hun har ligget der. Og været forvirret. Det er det, der gør mig allermest ked af det, siger hun. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Læs også 83-årig dement kvinde frosset ihjel i å

- Jeg håber, de vil lære af det, men jeg bebrejder dem ikke. Det gør jeg simpelthen ikke.

Sådan lyder det fra en berørt Hanne Johansen, datter til den 83-årige kvinde, efter det i går blev fastlagt, at det var et menneskeligt fejlskøn der var skyld i, at kvinden omkom.

Den 83-årige demente kvinde fra Skive var taget på shoppingtur den 20. december, og det havde hun noteret i sin kalender. Da en hjemmehjælper kom på besøg om aftenen, reagerede hun derfor ikke på, at kvinden ikke var hjemme.

- Der er tale om en meget ulykkelig situation, hvor en medarbejder har begået et fejlskøn

Lars Olsen, Pleje- og Visitationschef, Skive Kommune

- Man kan godt spekulere på, hvorfor der ikke blev ringet den dag. Men samtidig kan jeg godt forstå, at der ikke blev ringet, når hun for en gangs skyld havde skrevet, hvor hun var henne, siger datteren og uddyber, at hun ikke altid var lige god til at bruge kalenderen.

Dagen efter så en hjemmehjælper, at kvinden stadig ikke var hjemme. Hun reagerede ved at lede efter kvinden via hendes GPS, og hun blev fundet død.

Læs også Kommune efter 83-årigs død: Det var en ulykkelig fejl

Et ulykkeligt fejlskøn

Den 83-årige havde besøg af hjemmehjælpere to gange om dagen, og var udover GPS’en også forsynet med en telefon. Men det benyttede hjemmehjælperen sig altså ikke af under aftenbesøget den 20. december, selvom det ifølge Lars Olsen, Pleje- og Visitationschef i Skive Kommune, er en klar del af proceduren.

- Der er tale om en meget ulykkelig situation, hvor en medarbejder har begået et fejlskøn. Ansvaret påhviler ikke andre end medarbejderen, fordi vi har klare handleanvisninger og instrukser i, hvad man skal gøre som personale, siger han.

- Jeg håber, at de vil lære af det, men jeg bebrejder dem ikke. Det gør jeg simpelthen ikke.

Hanne Johansen, Datter, Skive

Men at ansvaret skal hvile på en enkelt medarbejder, er datter Hanne Johansen ikke enig i.  

- Det er en fejl, og jeg ville ønske, at det ikke var sket. Men at tørre det af på en medarbejder, det synes jeg ikke er retfærdigt, siger hun og uddyber, at hun godt kunne være lidt svær at holde styr på.

- Hun var ikke dybt dement. Hun kunne godt finde ud af at handle ind, invitere gæster på kaffe og hun klarede også at komme over at spise på plejehjemmet, fortæller hun.

Hos hjemmeplejen fastholder de, at der ikke er nogen procedurer, der skal ændres. Men for at undgå at det sker igen, vil de nu gennemgå instrukser og handleanvisninger med alle medarbejderne.

Du kan se hele indslaget herunder:

01:48 Luk video