Inklusion: Specialefterskoler i fremgang

Specialefterskolerne oplever den største fremgang i mange år. Det er især på grund af inklusionenen, som får nogle elever til at føle sig udenfor i de store klasser.

Én af dem, der har valgt en specialefterskole til fordel for folkeskolen er Rasmus Sejr Lassius. Han er i gang med sit første skoleår på specialefterskolen i Fenskær. I folkeskolen oplevede han at læreren ikke havde tid nok til at lære ham noget.

- Hvis jeg ikke forstod det, så bad jeg ikke om hjælp. For jeg vidste, at jeg ikke ville kunne forstå det på fem minutter. Jeg skulle have meget mere hjælp til at forstå opgaven, siger han.

Fenskær Efterskole er kun for elever med særlige behov. De oplever, at flere elever som Rasmus har brug for alternativer til folkeskolens store klasser.

- I år gik vi til sommerferie med fuldt elevhold, og det tegner rigtigt lyst til næste år. Jeg tror allerede til jul, at drengepladserne er fyldt op til det kommende elevhold, siger forstander på Fenskær Efterskole Niels Kirk.

I Midt- og Vestjylland er de fem specialskoler gået fra 357 elever i 2013 til 400 elever i 2015. Det er en stigning på 12 procent på bare to år.

- Den her bølge, der har været omkring inklusion, der begynder forældrene nu at finde ud af, at de forventninger de har til folkeskolen, de slår ikke til, siger Niels Kirk.

Også på Sdr. Feldings Efterskole, der kun har ordblinde elever, oplever de, at inklusionen i folkeskolen har givet større interesse.

- Forældrene er mere opmærksomme, skolerne er mere opmærksomme, og man går bevidst efter de steder, hvor man kan få hjælp til sine børn. Også en hjælp som er udover det, folkeskolerne kan tilbyde i øjeblikket, siger forstander Asbjørn Lyby.