Ingen VVM til Holstebro

De meget omfattende forhandlinger om den store trafikplan sluttede for kort tid siden, og der skal kigges langt efter en motorvej mellem Herning og Holstebro Nord.

Ikke desto mindre kalder Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, det netop indgåede forlig for en "stor aftale".

Sunds får sin omfartsvej fuldt finansieret. Der bliver lavet en VVM-redegørelse på opgraderingen af Hovedvej 26 Viborg-Århus og mulighederne for at udvide rute 26 + 34 (Hanstholm, Skive, Herning) undersøges.

Der er afsat en pulje til at fjerne sikre farlige jernbaneoverskæringer, som den i Borris ved i Skjern. Jernbanen Struer-Langå opgraderes, så rejsetiden forkortes med fem minutter.

Det er resultaterne af de omfattende trafikforhandlinger, der er foregået på Christiansborg de sidste par dage, erfarer TV/MIDT-VEST.

Knast med motorvej

Sidste knast på vejen vedrørende Midt- og Vestjylland, inden forliget faldt helt på plads, var hvorvidt der blev afsat penge til en VVM-redegørelse eller blot til en forundersøgelse af motorvejen mellem Herning og Holstebro N. 

Men forliget endte altså med en forundersøgelse og ingen VVM-redegørelse på strækningen Herning, Aulum-Holstebro.

Lange udsigter for motorvej mellem Herning og Holstebro Nord

Motorvejen mellem Herning og Holstebro N har derfor lange udsigter. Formentlig først i 2011 vil politikerne igen tage stilling til, om der overhovedet skal laves en VVM-undersøgelse af strækningen Herning-Aulum-Holstebro N.

En forundersøgelse koster nemlig kun en fjerdedel af en VVM-undersøgelse, der ville koste godt 20 millioner kroner. Til gengæld er den også meget mere grundig, og den ville have været et gennembrud for en motorvej mellem Herning og Holstebro Nord.

Lange forhandlinger

Det er en aftale til 90 milliarder, som Folketingets partier, minus Enhedslisten, forhandlede på plads i dag. Og forhandlingerne har været langstrakte. Partiernes trafikordførere mødtes med Transportministeren onsdag kl. 16:00 og forhandlede til kl. 03:00 onsdag nat.

Torsdag formiddag genoptog parterne forhandlingerne i Transportministeriet , og de sidste ting faldt altså på plads sidst på eftermiddagen torsdag.

Hurtigere tog

På den lange bane blev hurtigere togdrift til og fra landsdelen også besluttet. På den anden side af 2020 skal den såkaldte time-model også gælde Herning.

Det vil sige at man med tog skal kunne køre fra Herning til Odense på bare en time, og videre fra Odense til Køberhavn, også på en time.