Forskning: Inddragelse af pårørende på hospitalet har stor betydning

De pårørende til en akut-indlagt patient har afgørende betydning for patienters sygdomsforløb.

Skuespillere skulle illustrere et hospitalsforløb. Foto: Trine Markfoged Jensen, TV MIDTVEST

Når en patient akut kommer på sygehuset, har de pårørende afgørende betydning for sygdomsforløbet. Det viser forskning fra Hospitalsenheden Vest.

Læs også Lene hjælper forvirrede patienter på sygehuset

Derfor satte hospitalsenheden torsdag fokus på den vigtige relation med fiktive patientforløb og skuespillere. Formålet var at pårørende og sundhedspersonale skulle debattere og være med til at fremme, at de pårørende i højere grad bliver hørt fremover. 

- Vi vil gerne blive bedre til at inddrage de pårørende, fortæller forskningsmedarbejder ved Hospitalsenheden Vest, Susanne Sagoo. 

Datterens indlæggelse endte i konflikt

For to år siden blev Charlotte Bangs datter indlagt efter en ulykke på en hest. Den 23-årige datter har Aspergers, og derfor forsøgte moderen at forklare sundhedspersonalet, hvordan de skulle håndtere det, med følgende ord: 

- Anne har Aspergers, og jeg er med hende, fordi der er nogle ting, hun ikke selv kan. 

Men ifølge Charlotte Bang, der kommer fra Struer, gled informationen hen over hovedet på personalet, og det hele endte i en konflikt. 

- De holder det lidt hen, og så kommer der en læge ind og skælder hende faktisk ud, fordi hun bliver gal, og så bliver jeg rigtig vred og siger, at det skal stoppe, fordi hun har Aspergers, og hun kan ikke gøre for det, fortæller Charlotte Bang.

Og det er lige netop et af de eksempler, som Hospitalsenheden Vest gerne vil lære af og dermed undgå i fremtiden. 

- Der havde det været vigtigt, at sundhedspersonalet havde fået spurgt datteren om, hvem hun havde med, og hvordan hun gerne ville, at hendes mor skulle deltage i det. Så kunne det være, at der var kommet opmærksomhed på, at moderen faktisk har en viden om, hvordan datteren reagerer, forklarer Susanne Sagoo, der har fulgt et hav af pårørende de seneste år. 

Et større fokus på kommunikationen til pårørende og patienter skal gavne både patienter og personale, fortæller den lægefaglige direktør, Jens Friis Bak. 

- Det er os, der har opgaven, og vi kan jo ikke kræve noget af de pårørende - det har vi heller ikke tænkt os at gøre, men vi oplever jo, at de pårørende er interesserede, og indenfor de muligheder, de nu har, så vil de gerne være med. 

02:12

De pårørende til en akut-indlagt patient har afgørende betydning for patienters sygdomsforløb.

Luk video