Ikke fisk det hele: Thyborøn Havn sætter ny godsrekord

Havnen i Thyborøn er nu Danmarks 10. største målt på godsomsætning.

Det er blandt andet sten og grus fra Nordsøen, der har gjort Thyborøn Havn til Danmarks 10. største målt på godsomsætningen. Foto: Anders Toft Bro, TV MIDTVEST

Thyborøn Havn er først og fremmest kendt for sin store fiskerflåde. 

Men godstransporten fylder mere og mere i omsætningen, og havnen ligger nu på 10. pladsen på listen over samtlige danske havne, når man måler på omsætningen af gods.

01:11

Se et interview med direktør Jesper Holt Jensen her.

Luk video

- Hvis man går 10-15 år tilbage, tror jeg ikke, at man havde forestillet sig, at vi skulle ligge i top 10 på godsomsætningen i Danmark, siger direktør i Thyborøn Havn, Jesper Holt Jensen.

I 2017 kom knap 1,8 millioner tons gods ind og ud af Thyborøn Havn. Det var en stigning på 17 procent i forhold til året før og ifølge direktøren resultatet af en målrettet satsning.

- Oprindeligt var vi jo en fiskerihavn og er det stadigvæk. Men selv om fisken stiger i værdi, fylder det knap så meget, som det har gjort, siger han.

Fiskeriet udgør i dag omkring 45 procent af havnens indtægter. 

Det er blandt andet varer som sten og grus, der er skyld i den øgede vækst på havnen.

Mere professionel

Firmaet Thyborøn Nordsøral har været på Thyborøn Havn i 16 år og oplever en havn, der er blevet mere professionel.

- Vi har fået optimale betingelser for at drive vores forretning, og det er unikt. Vi har andre afdelinger her i Danmark, og der er forholdene noget helt andet end det, vi har her i Thyborøn, siger direktør Ronald Gagel. 

Jesper Holt Jensen forklarer, at havnen har gjort meget for at give virksomhederne optimale forhold. Og det drejer sig ikke kun om de fysiske rammer.

- Når kunderne kommer med forslag til at lave en forretning, siger vi aldrig nej. Hvis det er svært at gøre, finder vi ud af, hvordan man sammen kan lave en prisstruktur, der får det til at lykkes for Thyborøn.

- Vi skal jo formodentlig ikke op at være Danmarks største containerhavn, som Aarhus Havn jo er. Vi skal arbejde med de segmenter, der er i vores bagland med grus, fiskefoder og andre produkter, som giver relationer til det midt- og vestjyske område, siger direktøren.

 

02:13 Luk video