Hver tredje motionist kommer til skade under træning

Træning er sundt, men der er risiko for skader, hvis man ikke passer på.

Løb, håndbold og fodbold tegner sig for de fleste skader hos motionister. Det viser en undersøgelse lavet af Kantar Gallup. Foto: Colourbox

Januar er højsæson for kostomlægning og nye motionsvaner. Men nye vaner kan også resultere i træningsskader. Advarslen kommer fra Forsikringsselskabet Gjensidige, der har fået Kantar Gallup til at undersøge, hvor træningsskaderne kommer fra.   

Løb og holdsport er de største faldgruber. 

- Årsskiftet er en god anledning til at få sat nye, sunde vaner i system. Men det nytter ikke noget, hvis man træner forkert eller for meget, for så ender man med at få skader. Vi ser løbende, hvordan forkert eller for hård træning er skyld i skader, der kunne være undgået, siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige Forsikring i en pressemeddelelse. 

I undersøgelsen svarer 32 procent af motionisterne, at de har fået en skade som resultat træning. 

Gode råd: Undgå skader når du motionerer

  • Husk altid at varme kroppen godt op
  • Start stille og roligt ud, hvis det er lang tid siden, du har trænet
  • Sørg for du kender træningsmaskinerne og de øvelser, du skal lave
  • Hvis du er meget øm, skal du tage en pause fra træning og lade din krop få ro
  • Husk at strække ud efter træning – det kan forhindre ømme muskler

Kilde: Gjensidige Forsikring. 

 

01:46

Nytårsforsæt om at være mere sund i 2019 kan tydeligt mærkes i fitnesscenter i Ringkøbing.

Luk video

Husk at anmelde din skade

Styrketræning tegner sig for hver sjette skade, men det er måske ikke så overraskende de brede sportsgrene som løb, fodbold og håndbold, der oftest resulterer i en motionsskade, som havner i forsikringsselskabets statistik. 

Løb står nemlig for henholdsvis 44 procent og fællesbetegnelsen "holdsport" tegner sig for 35 procent af de skaderne.

Læs også Brokholdet: Kom med i et festligt mande-univers

- Det er godt for krop og sjæl at træne, det hersker der ingen tvivl om. Hvis man får en skade, er det vigtigt, at man går til lægen, og derefter melder det til sit forsikringsselskab. Nogle skader kan nemlig vise sig at give gener senere i livet, og derfor er det vigtigt, at man har gjort forsikringen opmærksom på, hvad der er sket. Hvis man er i tvivl om noget, bør man altid kontakte sit forsikringsselskab, siger Henrik Sagild.

Ifølge forsikringsselskabet kan mange skader undgås, hvis man følger en række lette forholdsregler. Først og fremmest er det vigtigt, at man ikke overvurderer sig selv, hvis man kaster sig ud i en ny motionsform. 

Svar fra undersøgelsen

 

Motionerer du på en eller flere af følgende måder?

  • Styrketræning 19 %
  • Løb 15 %
  • Cykling 23 %
  • Holdtræning i fitnesscenter 9 %
  • Yoga 6 %
  • Holdsport (f.eks. fodbold, håndbold eller lignende) 5 %
  • Crossfit 2 %
  • Andet sport, notér: 23 %
  • Jeg træner ikke 36 %

Planlægger du at starte med at træne eller øge din træningsmængde efter jul/nytår?

  • 18 % af den danske befolkning planlægger at starte med at træne eller øgetræningsmængden efter jul/nytår.
  • Ja 18 %
  • Nej 68 %
  • Ved ikke 15 %

Har du nogensinde fået en skade, mens du trænede?

  • Ja 32 %
  • Nej 63 %
  • Ved ikke 4 %

Hvilke idrætter har du dyrket, hvor du har fået en skade?

  • Styrketræning 18 %
  • Løb 44 %
  • Cykling 11 %
  • Holdtræning i fitnesscenter 5 %
  • Yoga 1 %
  • Holdsport (fx fodbold, håndbold eller lignende) 35 %
  • Crossfit 2 %

Andet sport, notér: 21 %

 

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring i november 2018 blandt 1089 repræsentativt udvalgte danskere.