Politiet advarer: Hold jer væk fra isen

Vintervejret har for længst ramt os, men lad dig ikke friste: Isen er stadig ikke tyk nok til at færdes på.

Der går længe endnu, før isen er tyk nok til at man kan stå på skøjter på den. Foto: Claus Bech Andersen / Ritzau Scanpix

Det er fristende at snørre skøjterne og bevæge sig ud på de frosne søer, men det er en rigtig dårlig idé.

Hos lokalpolitiet i Thisted har man de seneste dage modtaget flere anmeldelser om børn, der er løbet over isen på en lille sø bag Kærvej i Nykøbing. Men det er stadig alt for tidligt. Derfor advarer politiet nu mod at bevæge sig ud på isen.

- Det er alt, alt for tidligt. Med den smule frost, der har været, så begynder der at komme is, og folk vil gerne løbe på skøjter. Men isen er slet ikke sikker. Der skal meget mere frost til, siger Søren Ribens fra Thisted Politi.

Selv om isen kan se fristende ud, så må du ikke gå ud på den, før din kommune har erklæret den sikker. De fleste steder gælder det, at det er strengt forbudt at færdes på isen, medmindre et skilt opsat af kommunen specifikt siger, at det er sikkert at gå ud på isen. Det sker som regel, når isen er omkring 13 centimeter tyk.

Hvis du vælger alligevel at vove dig ud på usikker is, så kan du ende med at blive pålagt et større erstatningskrav, hvis det bliver nødvendigt at sende beredskab ud til en søredning.

02:15

Hvis du gerne vil skøjte, så er den eneste mulighed at finde en rigtig skøjtebane. Det valgte mange at gøre 2. juledag, hvor julesulet skulle forbrændes.

Luk video

Hvis det går galt

Hvis du falder gennem isen:

  • Beskyt dig selv i faldet.
  • Undgå at få hovedet under vand.
  • Undgå panik og få styr på din vejrtrækning.
  • Råb efter hjælp!
  • Søg tilbage til det sted, hvor du faldt i og sæt albuerne på isen.
  • Lav svømmetag med benene, spark bagud og kravl op på isen.
  • Mav dig fremad mod land til isen igen kan bære.
  • Spar på kræfterne, hvis du ikke kan komme op.
  • Bevæg dig mindst muligt.
     

Hvis du skal hjælpe en, der er faldet gennem isen:

  • Ring 1-1-2.
  • Gå ikke tæt på vågen, så falder du selv i.
  • Læg dig ned på maven.
  • Kast en redningskrans eller andet redningsudstyr og hold fast i linen.
  • Brug en gren eller et halstørklæde i mangel af redningsudstyr.
  • Ræk aldrig din arm ud!

Kilde: DMI