Historisk bumletog er nu fortid

Det er slut med MR-togene, bedre kendt som bumletoget, som i 30 år har kørt på skinner fra Struer.

Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

De fleste her i landsdelen har nok på et eller andet tidspunkt været ude at køre med det såkaldte MR-Tog, bedre kendt som bulmletoget.

Det er Struers historie med transport, fordi den har jo kørt her oppe i 30 år, så det er lidt nostalgisk at se, at den skal forsvinde af banen.

Niels Ove Stougaard, fhv. lokomotivfører og medlem af Midtjysk Jernbanemuseum

Men nu er det slut med de gamle tog. I dag blev det første af fire MR-tog kørt til skrot på en ladvogn fra Struer.

- Det er Struers historie med transport, fordi den har jo kørt her oppe i 30 år, så det er lidt nostalgisk at se, at den skal forsvinde af banen, siger Niels Ove Stougaard, der er forhenværende lokomotivfører og medlem af Midtjysk Jernbanemuseum.

MR-Togene har været rygradden i det vestjyske bane net siden 1978. De er løbende taget ud af drift, og der er nu 8 togsæt tilbage i reserve for DSB's øvrige tog.

Der skulle to kraner til at flytte de gamle bumletog, der hver vejer 42 tons - en kran i hver ende, så toget ikke knækker. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

De otte togsæt kører i øjeblikket på strækningen mellem Struer og Fredericia. De afløser de IC4-tog, der normalt kører på strækningen, men som nu kører i den sjællandske regionaltrafik, fordi DSB har taget de fleste af sine MR-lokomotiver ud af drift på grund af problemer med revner i akslerne.

Tog bliver til bygningsstål

Nu har fløjten altså lydt for sidste gang. De 42 tons tunge bumletog skal til de evige jernbaner i Esbjerg, hvor ophuggeren venter.

MR har 64 siddepladser og kan koble fem togsæt. Der er et stort flexrum til cykler og bagage. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

- Det skrot, som kommer ud af det tog her, bliver smeletet enten i spanien eller tyrkiet, og så bliver det til bygningsstål, altså armeringsjern eller fladjern, siger Flemming Bo Nielsen, indkøber hos Esbjerg Produktforretning.

Tirsdag fortsætter arbejdet med at fragte tog på landevejen til Esbjerg.

MR-tog

  • Første tog blev leveret i 1978 og derefter blev de løbende leveret. 
  • Der blev i alt leveret 99 togsæt.
  • Togfabrikken i Scandia i Randers har leveret størstedelen.
  • De blev købt til at betjene de jyske og fynske regionalstrækninger, men har også kørt mellem Roskilde og Næstved på det, der hedder Lille Syd.
  • De er løbende taget ud af drift over en længere årrække.
  • MR har 64 siddepladser og kan koble fem togsæt. Der er et stort flexrum til cykler og bagage. I de første år efter leverancen blev dette rum også brugt til banepakker, som var post sendt med DSB fra station til station.
Kilde: DSB

Togene er løbende taget ud af drift, og der er nu 8 togsæt tilbage i reserve for DSB's øvrige tog, men det lakker nu mod enden for de gamle MR-tog. Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Læs også DSB-kunder: Togstrækning til Struer er Danmarks værste