Eksamensangst: Her er psykologens tre gode råd

Der er hjælp at hente, hvis du er en af dem, der er nervøs over at gå til eksamen eller lider af eksamensangst, som flere og flere unge gør.

De sidste eksamener skal overståes i de her dage, og fra næste uge begynder studenterne for alvor at springe ud. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Ritzau Scanpix

De fleste kender til frygten for det grønne bord. Den mundtlige eksamen, hvor man på tyve minutter skal hive den karakter hjem, der kommer til at stå på eksamensbeviset til tid og evighed.

Vi har oplevet en klaftig stigning i, hvor mange unge mennesker der bliver ramt af eksamensangst og bliver presset her op til eksamen.

Stine Hæk, psykolog

For flere og flere bliver nervøsiteten til decideret eksamensangst. Det oplever Stine Hæk, som er psykolog hos MidtbyPsykologerne i Silkeborg.

- Vi har oplevet en klaftig stigning i, hvor mange unge mennesker der bliver ramt af eksamensangst og bliver presset her op til eksamen. Der er et stigende behov for hjælp, når vi nærmer os eksamenstid, siger hun.

Psykologen har både individuelle forløb og et gruppeforløb med unge, der lider af eksamensangst.

Dem, hun hjælper mest, er unge mennesker, som har store krav til sig selv, er selvkritiske og perfektionistiske.

Læs også Eksamenstid presser de unge: - Jeg sad og græd i 20 minutter

Men den måde, samfundet er bygget op på i dag, er ifølge psykologen også en del af årsagen til, at flere unge får brug for hjælp til at håndtere presset.

- Vores samfund støtter det med at skulle præstere hele tiden. De unge får point for at være hurtigere og kvote to fylder ikke ret meget mere. Du skal have gennemsnittet, hvis du skal ind på drømmeuddannelsen. Det er helt ned til de små klasser, hvor der også er nationale tests, siger Stine Hæk.

Der er dog hjælp at hente, uanset om man bare er almindeligt nervøs over at gå til eksamen eller lider af eksamensangst.

Tre gode råd

  1. Sørg for at strukturere, hvornår du læser, og hvornår du har fri.
  2. Sørg for at lave noget andet end at sidde og læse. Sørg for at der er tid til at være sammen med dine venner og komme ud og bevæge kroppen.
  3. Når man sidder lige der uden for eksamenslokalet og er ved at dø af stress, så kan man aflede sig selv med små hurtige spil eller høre musik eller se noget på sin telefon sådan for at distrahere tankerne.

Stine Hæk henviser også til Studentergådgivningens selvhjælps-app, der hedder 'Eksamenshjælp'.

Appen er udviklet til dig, der er nervøs før eksamen, eller dig der for eksempel har svært ved at strukturere din tid op til eksamen eller har svært ved at falde til ro om natten.

00:33

Stine Hæk, der er psykolog hos MidtbyPsykologerne i Silkeborg, kommer med sin råd til, hvordan man bedst får ro på op til en eksamen.

Luk video
02:24 Luk video