Provokerende valgkampagne: Her er manden bag

Der er brug for friskt blod. Det er budskabet i en særpræget kampagne i valgkampens slutspurt.

Søren Toft-Jensen solgte sin virksomhed Borg Automotive for nogle år siden men arbejder stadig.
Søren Toft-Jensen solgte sin virksomhed Borg Automotive for nogle år siden men arbejder stadig.
Foto: Carsten Herholdt & The Brand Agency

- Stem på dit parti, men stem på en ukendt politiker.

Måske har du set eller hørt budskabet, der netop nu lyder overalt i medierne, og som også kan ses på mange stationer.

Og måske har du også undret dig over, hvem der mon står bag. Her er svaret.

Søren Toft-Jensen fra Silkeborg er manden bag den provokerende kampagne, der netop nu peaker i valgkampens slutspurt.

- Jeg er frustereret over det, jeg ser ske. Og især det, jeg ikke ser ske. Og jeg er i en anden situation end de fleste, hvor jeg rent faktisk har råd til at gøre noget, siger Søren Toft-Jensen til TV 2.

Jens Toft-Jensens helsidesannonce i aviserne
Jens Toft-Jensens helsidesannonce i aviserne
Foto: Carsten Herholdt & The Brand Agency

Stem på folk nederst på listen

Af egen lomme bruger han millioner på at få folk til at stemme på folketings-kandidater, der står langt nede på stemmesedlen.

Søren Toft-Jensen mener, at de kendte politikere er bundet på hænder og fødder af valgløfter, aftaler, forventninger og diverse hensyn. Alt det hæmmer deres mulighed for at skabe reelle forandringer - uanset partifarve!

- Den eneste mulighed for at skabe forandring er derfor, at stemme ukendte politikere ind i Folketinget. Kun de ukendte er frie nok til at kunne skabe en reel forandring, mener Søren Toft-Jensen.

Søren Toft-Jensen er kendt for at være temmelig tilbagetrukket.
Søren Toft-Jensen er kendt for at være temmelig tilbagetrukket.
Foto: Carsten Herholdt & The Brand Agency

Spild af penge og ressourcer

Han er blandt andet utilfreds med, at politikerne på ti år har spildt 143 milliarder kroner på fejlslagne projekter, som blandt andet omfatter tog og it-systemer.

- Vi ser jo i den ene sag efter den anden, at det går helt galt. Så køber vi tog i Italien, der ikke kan køre. Vi er i gang med et broprojekt over Femern, som, alle økonomer siger, ikke holder. Skat taber milliarder. I årevis har vi talt om et opgør med kviklån, men det er ikke sket. Og jeg kunne blive ved. Og alligevel sker der ikke noget. Den frustration har bygget sig op over længere tid, siger Søren Toft-Jensen til TV 2.

Den 69-årige langer også ud efter et ineffektivt system i det offentlige, som hvert år bruger 60 millioner timer alene til dokumentation og kontrol.

Søren Toft-Jensen provokeres også af politikernes spindoktor-floskler, som der ydermere bruges alt for mange penge på.

Kampagnen får stor opmærksomhed

Erhvervsmanden håber at kunne råbe vælgere og politikere op med kampagnen, og noget kunne tyde på, at Søren toft-Jensens kritik bliver hørt. På kampagnens facebookside har 650.000 set videoerne, og der er tildelt 36.000 kommentarer, likes eller delinger på få dage.

Søren Toft-Jensen fortæller, at han for omkring 40 år siden var medlem af Kristeligt Folkeparti, men han garanterer, at han i dag er partineutral. Grunden til at han vælger at bruge så mange penge på satsningen er, at han frygter, at politikerne og det politiske system er ved at undergrave de demokratiske værdier, som har skabt den ærlighed, tillid og respekt, som kendetegner Danmark.

- Jeg er bange for, at vi udvander demokratiet og skaber plads til en stærk mand som Erdogan i Tyrkiet. Tilliden til politikerne er aftagende, og det, tror jeg, skyldes, at politikerne ikke svarer ærligt på spørgsmål og bare siger det, de plejer at sige.

- Så et eller andet må vi prøve. Det, der sker, er simpelthen noget bras, siger erhvervsmanden til TV 2.