Her bruger de 3D-printere i danskundervisningen

Elever fra Kragelund Skole fik sig en anderledes oplevelse på Via Center for Undervisningsmidler

Mikkel Ginnerup Rask fra Kragelund Skole var begejstret for at få lov til at prøve en 3D-printer: - Jeg kan godt lide at prøve noget nyt, sagde han. Foto: Henrik Birkbak, TV MIDTVEST

Hvad har 3D-printere med litteratur at gøre?

Ingenting, vil mange måske tænke, men moderne teknologi kan med fordel integreres i undervisningen, mener man på Via Center for Undervisningsmidler i Herning. Centret har i længere tid arbejdet med at bruge 3D-printere, laserskærere og dioder i undervisningen, og torsdag kom 17 elever fra Kragelund Skole i Silkeborg så forbi for at afprøve teorien i praksis.

- Måden at arbejde på inviterer til, at man skal samarbejde, tage et valg og sætte ord på, hvad man gør. Man er nødt til at tage nogle beslutninger og i hele den proces foregår der enormt meget læring, forklarer Mette Lynnerup, der er pædagogisk IT-konsulent på Via Center for Undervisningsmidler.

Symboler i Anders Mattesens bog

Eleverne skulle lave en præsentation om Anders Mattesens bog Ternet Ninja. Opgaven gik på at finde nogle symboler i bogen og lave 3D-print af disse symboler - og de og gik til opgaven med stor begejstring.

- Jeg har aldrig prøvet en 3D-printer, og jeg kan godt lide, at prøve noget nyt, lød det blandt andet fra Mikkel Ginnerup Rask, der går i sjette klasse.

Via Center for Undervisningsmidler har arbejdet med projektet i et års tid og ser store perspektiver i den alternative undervisning. Blandt andet kan det være måde at nå de elever, der måske ellers ikke virker så interesserede.

- Det gør, at elever, som måske ikke normalt har succes med at læse og skrive, men som forstår en hel masse og kan sætte ord på en hel masse, får mulighed for at indgå i et meget ligeværdigt forhold, siger Mette Lynnerup.

02:05

Se indslag fra Via Center for Undervisningsmidler her.

Luk video