Hed debat: TV MIDTVEST-afsløring får folk til tasterne

TV MIDTVESTs afsløring af grove overtrædelser i forbindelse hviletid blandt lastvognschauffører, skaber livlig debat på Facebook.

Lastbilchaufførers overtrædelser af bestemmelserne om daglige hvil får kommentarer med på vejen fra flere sider. Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

Mandag kunne TV MIDTVEST fortælle om grelle tilfælde af overtrædelser, når det gælder, hvor langt lastbilchauffører må køre uden et langt hvil. I et ekstremt tilfælde viste det sig, at en chauffør havde kørt op til 2½ døgn uden en hel nats søvn.

Det har fået en hel del til at flyve til tasterne på TV MIDTVESTs Facebook-side. Kommentarerne falder i flere kategorier.

Det gør mig pisse gal, når jeg læser det.

Karsten Jensen

En af bemærkningerne kommer fra Karsten Jensen. Han indrømmer, at sådan kørte han også i sin grønne ungdom men tilføjer:

- Men Gud jeg var glad for, der blev køre-/hviletid. Jeg mistede 10 kollegaer på et år. Den yngste var 30 år, og den ældste var 52 år, alle af blodpropper. Så ja, det gør mig pisse gal, når jeg læser det. 

Læs også Afsløring: Chauffører kører op til 59 timer uden en hel nats søvn

TV MIDTVEST har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde.

Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire sammenhængende timer.

Chauffør Jan Storm, vil ikke dømme i sagen, men synes branchen bliver forfulgt.

- Jeg dømmer ingen og siger hverken, det er rigtigt eller forkert det de (evt.) har lavet. Jeg er bare træt af, at medierne altid er på nakken af netop chaufførerne (og rigtig nemt får "menigmand" med, som intet aner om vores job)

Jan Storm opfordrer medierne til i stedet at tage fat i de store speditørers brug af lastbiler fra Østeuropa.

- Men det tør de ikke, konkluderer han.

Karsten Brühl har et ganske enkelt forslag:

- Er det ikke nemmere bare at overholde de regler. Længere er den vel ikke? Så er der jo ingen, der bliver hængt ud.

Læs også Se billederne: Lastbilchauffører kører i dagevis uden søvn

Danni Sejbjerg gør opmærksom på resultatet af de danske storvognskontroller.

- Godt nok er der lavet en artikel om nogle danske chauffør, der ikke overholder reglerne, men når der bliver holdt storvognskontrol rund omkring i Danmark, som nærmest forgår på daglig basis forskellige steder i Danmark, hvor tit er det så lige, at vi rent faktisk hører om en dansk chauffør, der virkelig overskrider grænserne? spørger han og fortsætter:

- Det er for det meste udlændinge, der manipulerer med tachografen (red. en tachograf registrerer alle køretøjets og chaufførens data) - næsten aldrig en dansk bil.

- At der så en gang kommer sådan en artikel her frem, og man så mener, alle danske chauffører er nogle tåber, virker det lidt åndssvagt. Folk bliver hurtigt snæversynet og negative, specielt når det har med de store biler at gøre.
Men mon nogen kan undvære dem og de chauffører, der er væk hjemmefra det meste af ugen? slutter Danni Sejbjerg.

Kurt Groth mener sagen er ganske enkel:

- Folk ved sgu godt, hvis de laver noget ulovligt. Og dette er og vil altid være en chance at tage. Og dette kan koste, og det ved alle chauffører/vognmænd..... Så bare betal prisen!!! skriver han.

- Ejnar Balleby Møldambjærg har heller ikke meget tilovers for de dokumenterede lovovertrædelser.

- Forstår ikke at der sidder chauffør og forsvarer det der. Det er jo dybt uforsvarlig og ulovlig lige meget, hvordan I stiller det op.

Hvorfor er der regler om hviletid?

Først og fremmest er der trafiksikkerheden. Der kan ske alvorlige ulykker, hvis chaufføren falder i søvn bag rattet, eller hvis han reagerer langsomt på grund af træthed. Reglerne skal desuden sikre chaufførens arbejdsmiljø og sikre lige konkurrencehensyn i branchen, så to vognmandsvirksomheder kan konkurrere om de samme opgaver uden at gøre det ved at forringe forholdene for chaufførerne.
 
Hvilke regler gælder?
Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre-/hviletid. Det kaldes ”undtaget kørsel”. Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge ”Arbejdstidsdirektivet” og ”Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn”. Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.
 
Hvordan tolker KM Logistik reglerne?
KM Logistik mener, at transporter af industrifisk er undtaget for reglerne om 11 timers hvile, fordi fiskene er letfordærvelige og skal frem så hurtigt som muligt. Det modsiges dog af fagpersoner i både 3F og i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, der siger, at der ikke er givet dispensation til kørsel med fisk.

 

 

Ved du noget?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du ved noget om lastbiltransporter, hvor chaufføren ikke har et langt hvil på 9 til 11 timer hvert døgn.

Du kan kontakte os i fortrolighed. Vi bringer ikke dit navn eller andet, der kan identificere dig, med mindre vi aftaler det efterfølgende. Men vi vil gerne have dit navn og nummer, så vi kan vende tilbage til dig og høre nærmere.

Udfyld formularen herunder eller skriv til journalist Majbrit Bach på maba@tvmidtvest.dk – eller ring til redaktionen på 96 12 12 12.