Havn vil fordoble omsætning med gruseksport

Thyborøn Havn vil have udvidet tognettet for at øge sin gruseksport. De Radikales transportordfører ser projektet som en 'win-win'-idé.

150615HavnGrus.jpg

Thyborøn Havn vil fordoble sin eksport ved at grave ral op i havet og laste det om til tog på havnen.

- Det er langt billigere at transportere det på banen end i lastbil, og det er også mere miljørigtigt, da tog kan have rigtig mange tons med. Så det kunne gøre det rigtig interessant at øge grusmængderne ind over Thyborøn Havn, hvis det kunne lykkes, forklarer Jesper Holt Jensen, der er direktør i Thyborøn Havn.

Derfor vil havnen i samarbejde med Midtjyske Jernbaner lave et ekstra togspor, så de store forekomster af grus og ral kan blive fragtet væk fra den vestjyske by. Men det kræver hjælp fra Christiansborg.

- Jeg tænker, det er realistisk, og Thyborøn har gode muligheder for at komme i betragtning til nogle penge. Det er totalt win-win, fordi Thyborøn ligger perfekt i forhold til at drive havn, fortæller Andreas Steenberg, som er transportordfører for de Radikale.

Sporsløjfe rundt om Lemvig

I første omgang skal de have lavet en sporsløjfe, der forbinder Thyborøn- og Vemb-banen, så de 800 meter lange godstog ikke skal igennem Lemvig by. Et projekt, der vil koste i omegnen af 30 millioner kroner, som de håber, staten vil betale.

I dag kører cirka 6.000 lastbiler årligt grus på Harboøre Tange. Bliver grustransporten flyttet over på godstog, vil det reducere CO2-omkostningen ved transporten med 3.000 ton CO2 om året.

2:09
En bedre godstogsforbindelse skal være med til at fordoble Thyborøn Havns grus-leverance byggeribranchen