Hanstholmfirma løb med hovedprisen

Virksomheden Royal Danish Fish Group vandt den store Strategy-pris ved uddelingen af priser til virksomheder, der i særlig grad arbejder med bæredygtighed og social ansvarlighed.

Aal_.jpg

 

De var glade for at være blevet nomineret, men efter uddelingen af priser er smilet endnu større hos Royal Danish Fish Group i Hanstholm.

- Det er helt vildt, og et kæmpe skulderklap for vores arbejde, fortæller adm. direktør Mogens Mathiasen.

Bæredygtighed i centrum

Virksomheden deltog i går på CSR Awards 2012 i Sønderjylland, hvor Dansk Standard hyldede virksomheder med under 100 ansatte, der i særlig grad har arbejdet med en strategi for bæredygtighed, der omfatter hele virksomheden. Uddelingen fik stor opmærksomhed, da tidligere præsident i USA Bill Clinton var hovedtaler.

Livsgrundlag for 400 familier

Royal Danish Fish Group, der opdrætter ål, har hovedsæde i Hanstholm. Gennem deres fiske-opdrætsanlæg i Ghana, Westh African Fish, har de skabt beskæftigelse og livsgrundlag for omkring 400 familier. Dertil kommer følgeindustrier i lokalområdet, og et engagement omkring skolegang og uddannelse til børnene og de unge.

Se et indslag fra august 2011, hvor Kronprinsesse Mary besøgte Royal Danish Fish.

1:08
Royal Danish Fish Group Hanstholm

 

Vinder på helheden

Prisen er en som virksomhederne skal indstilles til, og i begrundelsen for at tildele netop Royal Danish Fish Group hovedprisen lyder det fra dommerkomiteen:

-De vinder, fordi CSR strategien er forankret i hele forretningen, både udvikling, drift og omsætning. Med miljøforsvarlige produktionsmetoder viser Royal Danish Fish Group vejen for en branche i vækst, og demonstrerer, at det kan betale sig at drive bæredygtig forretning i både Danmark og Ghana baseret på etiske, sociale og miljømæssige principper og med inddragelse af lokalsamfundet, siger Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard, som er formand for juryen i en pressemeddelelse.

Også en andenplads

Ud over Strategy-prisen fik Hanstholm-virksomheden også en 2. plads med hjem. Det var i kategorien "Global Partnership".