Hanstholm Skole løfter eleverne mest: - Vi gik all in

Fokus på den enkelte elev og motivationssamtaler er sammen med nyansatte mentorer årsagen til, at Hanstholm Skole er den bedste til at løfte eleverne.

Skoleleder på Hanstholm Skole, Nils Cassøe Jepsen, er stolt over og meget glad for, at skolen har formået at løfte eleverne i 9. klasse med hele 41 procentpoint i dansk og matematik.
Skoleleder på Hanstholm Skole, Nils Cassøe Jepsen, er stolt over og meget glad for, at skolen har formået at løfte eleverne i 9. klasse med hele 41 procentpoint i dansk og matematik.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Nogle skoler er bedre til at løfte eleverne end andre. Hanstholm Skole i Thy er en af dem.

Skolen er sammen med 60 andre skoler i dag blevet tildelt en bonus, fordi de har hævet karaktergennemsnittet i 9. klasse med over 5 procentpoint. Og faktisk er Hanstholm Skole den, der har hævet gennemsnittet mest af alle.

- Det er jeg meget, meget glad for og stolt over. Det er vi alle, både lærere og elever, og det er der også god grund til at være, siger Nils Cassøe Jepsen, der er skoleleder på Hanstholm Skole.

Fra 2014-2016 forlod knap halvdelen skolens 9. klasse med et snit på under 4 i dansk og matematik. I dag er det kun en ud af 19, og det svarer til en reduktion på 41 procentpoint.

- Til at starte med vidste vi knap nok selv, hvad det gik ud på, men så blev vi klædt mere og mere på. Nu handler det om at få draget nogle erfaringer med at løfte vores elever, fordi når alt kommer til alt, så skal det jo gøres til den almindelige kultur her, siger skolelederen.

Fokus på især tre ting

Hanstholm Skole har især haft fokus på tre ting: Den faglige udvikling, motivationssamtaler og kontakt med forældrene. Desuden ansatte skolen to mentorer, som skulle løfte eleverne i både 8. og 9. klasse.

- Vi har taget udgangspunkt i den enkelte elev og målrettet undervisning ud fra det. Alt det her var lidt et sats, for vi vidste jo ikke, om vi ville få pengene igen. Men vi gik all in og gjorde alt, hvad vi kunne for at give eleverne de bedste rammer, siger Nils Cassøe Jepsen.

Her til det nye skoleår har skolen holdt fast i ansættelsen af den ene mentor, og der til er der ansat en faglig lærer med fokus på matematik og en håndfuld andre fag.

En af mentorerne, som hjælper og støtter eleverne, er enig i, at det er noget, der virker.

- Nogle gange er det let at sidde og lave ingenting, men det er svært nu, fordi der hele tiden er en ekstra til at holde øje, siger Asger Bust Sørensen.

Eleverne på Hanstholm Skole er blandt andet blevet bedre til at læse, fordi der nu ud over en lærer også er en mentor, der holder øje med eleverne, og som kan hjælpe og støtte, hvor der er brug for det.
Eleverne på Hanstholm Skole er blandt andet blevet bedre til at læse, fordi der nu ud over en lærer også er en mentor, der holder øje med eleverne, og som kan hjælpe og støtte, hvor der er brug for det.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Bonus dækker ikke udgifter

Selv om de ekstra ressourcer ikke helt bliver dækket af de 1,3 millioner kroner, der i dag tikkede ind på Hanstholm Skoles konto, så har karakterløftet betalt sig.

- Vi har brugt flere ressourcer, end vi får ind, men det er alle pengene værd. Måske falder vi tilbage næste år, fordi klasserne og motivationen er forskellig, og det kan vi ikke gardere os mod. Men vi vil gøre, hvad vi kan for at give eleverne de bedst mulige rammer, siger skolelederen.

Skolepuljen på i alt 500 millioner kroner bliver uddelt over tre år. Næste opgørelse er i september 2019, hvor skolerne skal have reduceret antallet af elever med under 4 i dansk og matematik med 10 procentpoint.

2:55