Handelsskole bandlyser mobiler og computere

Lærerstaben på Holstebro Handelsgymnasium er trætte af at undervise uopmærksomme elever. Derfor er der nu lukket og slukket for computere og mobiltelefoner i undervisningen.

Eleverne på Holstebro Handelsgymnasium må foreløbigt frem til vinterferien undvære både computer og mobiltelefon, mens de får undervisning. Lærerstaben har fået nok af at undervise uopmærksomme elever.

- Der er røget lidt energi ud af klasseværelset, fordi det som elev er blevet let at blive i sin egen verden. Tidligere hvor der ikke var så meget IT, så var klassen lidt mere engageret i undervisningen, fortæller vicerektor Jens Christen Hylkjær, der også underviser i historie.

Der bliver stadig brugt IT i undervisningen, så eleverne for eksempel kan stille opgaver op i regneark, men den frie brug af computere til noter - eller til tidsfordriv - i timen, er bandlyst i forsøgsperioden.

Pædagogisk falliterklæring

I 2010 udarbejdede Institut for Uddannelse og Pædagogik en undersøgelse om emnet. Den viste at 57 % af alle elever på landets handelsgymnasier følte, at IT og mobiler forstyrrede undervisningen. En af forskerne bag projektet kan godt forstå, hvorfor lærerne vil ty til dette forsøg. Alligevel kalder han forsøget en pædagogisk falliterklæring.

- Jeg plejer at sige, at det er en kortsigtet løsning, fordi det vi egentlig har behov for er pædagogiske løsninger og ikke tekniske løsninger, og det her forekommer mig at være en teknisk løsning, siger Arnt Vestergaard Louw, Adjunkt, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, Campus København.

Blandet modtagelse

Forbuddet mod brugen af mobiler og computere i undervisningen kører foreløbigt som et forsøg frem til vinterferien. Eleverne på handelsgymnasiet modtager forsøget blandet. Mens nogle mener, de er blevet mere opmærksomme i undervisningen, mener andre at forsøget tilgodeser de forkerte.

- Formålet er, at vi får nogle bedre karakterer her på handelsskolen, og det tror jeg da egentlig også, at vi kommer til at opnå, men det er på bekostning af de elever som egentlig gør en indsats her i timen, og så dem der får bedre karakterer det er dem, der ikke fortjener det. Det synes jeg er problematisk, fortæller Jonas Birk, der går i 2. A på Holstebro Handelsgymnasium.

Forsøget har kørt i nu fire skoledage. Efter vinterferien bliver eleverne inddraget i evalueringen.

Her kan du se indslaget fra Holstebro Handelsgymnasium:

04:24 Luk video