Guide skal mindske madspild – få tre tricks til at smide mindre ud

Kampagnen er modtaget godt hos forbrugerne, hvor en stor andel svarer, at de fremover vil smide mindre mad ud.

Thise Mejeri kommer med en guide på deres mælkekartoner.
Thise Mejeri kommer med en guide på deres mælkekartoner.
Foto: Too Good To Go / Thise Mejeri

Der er stort fokus på madspild, og nu tager Thise Mejeri endnu et skridt i retningen mod at mindske mad, der bliver smidt ud.

”Ofte god efter”-datomærkning har været en kampagne i samarbejde med Too Good To Go, hvor der har været sat fokus på, at madvarer sagtens kan indtages efter ”bedst før”-datomærkningen.

Nu dedikerer Thise en guide på samtlige mælkekartoner, som skal hjælpe forbrugerne til at finde ud af, om en vare stadig kan indtages.

- Vi har gennem årene iværksat en række initiativer for at mindske vores eget spild. “Ofte god efter”initiativet er et naturligt næste skridt, så vi hjælper med at mindske madspildet ude i køkkenerne. Derfor har vi været hurtige til at tage den nye datomærkning i brug, og derfor har vi brygget videre på initiativet med en guide til, hvordan den enkelte kan bidrage ved at mindske mælkespild, siger Poul Pedersen, der er administrerende direktør hos Thise Mejeri, i en pressemeddelelse fra Too Good To Go.

Modtages positivt af forbrugere

Too Good To Go har fået lavet en forbrugeranalyse af Attest, hvor 1.200 danskere har deltaget. Og det har givet gode resultater.

Af de adspurgte havde 60 % hørt om ”ofte god efter”-kampagnen. Af den gruppe var 85 % positive over kampagnen, mens hele 69 % af dem, der har hørt om kampagnen, vil smide mindre mad ud efterfølgende.

Det bekræfter den administrerende direktør hos Too Good To Go, Mette Lykke, i, at de har ramt rigtigt.

- Madspild er ’top of mind’ hos både forbrugerne og forhandlerne, men mange er forvirrede. “Ofte god efter” er et lille, men vigtigt skridt mod større forståelse for, at produkter ikke behøver blive kasseret, når “bedst før”datoen passeres. Men skal det for alvor batte, skal ændringen være obligatorisk, og det kræver en lovændring på EU-niveau, siger hun i pressemeddelelsen.

En af de virksomheder, der hopper med på kampagnen som de næste, er Carlsberg.

2:49
INDSLAG FRA 26/2: Thise Mejeri tager nu førertrøjen på og vil have os til at smide mindre mad ud. Metoden er ny datomærkning.
Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix