Guide: Musik uden at skade hørelsen

Det er ikke ufarligt at høre højt musik i sine høretelefoner. Vi giver dig her syv gode råd til, hvordan du kan høre musik uden at skade din hørelse.

02:01

Mange mennesker foretrækker at spille højt, når de hører musik. Hørelsen kan godt tåle kraftig lyd, hvis det kun er for kort tid. Det dig, der med volumekontrollen afgør, hvor galt det skal gå.

- Noget tyder på, at det er en ud af fire / en ud af fem, der har nogle lyttevaner, der udgør en risiko, siger Dorte Hammershøi, der er professor ved Institut for elektroniske systemer på AAU.

Almindelige smartphones og standard-høretelefoner kan afspille musik med lydniveauer på omkring 100 decibel. Det anbefalede lydniveau er under 85 decibel.

- Høretelefonerne kan faktisk spille lige så kraftigt som musikken ved en festival. Det kan den, fordi den sidder i et lille lukket rum, og så er det fordi, den er meget effektiv til at omsætte den spænding, den får fra musikafspilleren, til et lydtryk inde i det lille lukkede rum, som vores øre er, siger Dorte Hammershøi, men slår i samme ombæring fast, at man ved hjælp af få virkemidler kan skåne sine øre.

- En ny undersøgelse viser, at hvis man lytter til Apple’s iPod Nano på 80 % af maksimal værdi i bare 23 minutter, så har man været udsat for en lydbelastning, som svarer til den “universelt maksimalt tilladelige” for en 8 timers arbejdsdag. Hvis niveauet er sat til maksimal værdi, udsættes man for den samme eksponering på bare 1 minut. Sådan skriver Dorte Hammershøi i sin rapport, ”Når lyd skader” fra 2006. Og de konklusioner er om noget aktuelt i dag.

 

Vi giver dig her syv gode råd til at undgå høreskader:

  • Lad øregangen hvile: Vil du nyde høj musik, så gør det kortvarigt og nyd stilheden indimellem. WHO anbefaler højst en times brug af høretelefoner om dagen.

  • Hold volumen nede: Det anbefalede lydniveau er 85 decibel. Til sammenligning kan almindelige smartphones og standard-høretelefoner afspille musik med lydniveauer på omkring 100 decibel.

  • Vær opmærksom på baggrundsstøj: Kører du i tog eller bus ½-1 time hver dag, skal du passe særligt på. Tog- eller busstøj får dig nemt til at skrue lidt ekstra op. Du overskrider sikkerhedsgrænsen allerede efter få minutter med mange moderne afspillere. Det afhænger dog lidt af musikken. Sjælere med stille passager er ikke så slemme. Sørg for, at dine hovedtelefoner slutter godt tæt, så du lukker evt. tog- eller busstøj ude.

  • Tætsiddende høretelefoner med en god bas kan være mindre skadelige: Nogle af de små hovedtelefoner kan ikke lave en ordentlig baslyd. Det hænger sammen med, at de dybe toner “smutter ud”, når hovedtelefonen ikke slutter tæt til øret. Sommetider passer de ret dårligt på eller i øret, og når så bassen er for lav, kan man være tilbøjelig til at skrue op for lyden. Derved bliver man eksponeret for en lyd, hvor der er en overvægt af høje toner (mellemtone og diskant), hvilket gør lyden relativt mere skadelig, end hvis der var en mere balanceret sammensætning.

  • Brug støjreducerende Høretelefoner: Flere og flere producenter lancerer i disse år høretelefoner med en såkaldt støjdæmpende effekt-.

  • Download lyd-app til din smartphone: Smartphones kan bruges til at måle støjniveauer og informere brugerne om deres risiko for høreskader. Der findes efterhånden en del forskellige apps, du kan downloade til din smartphone. Disse apps viser støj-intensitet i decibel. Pas dog på med at stole blindt på resultaterne, da nøjagtigheden af ​​disse apps ikke er fuldstændig pålidelig. En analyse af 50 forskellige apps viste, at kun én var nøjagtigt inden for 5 dB. Ikke desto mindre kan denne type apps fungere som et supplement, når du vil kende din risiko.

  • Brug ørepropper: Når du er til koncert, på diskotek, til sportsarrangementer, på jagt og mange andre aktiviteter eller arrangementer, som kan påvirke din hørelse.