Gode erfaringer i Lemvig: Flere tager bussen

Lemvig Kommune har gode erfaringer med gratis buskørsel. På Morsø er erfaringerne mere blandede.

Busrat
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Flere midt- og vestjyske kommuner tilbyder gratis buskørsel.

Det gør de først og fremmest for at spare på administrationen, men betyder det overhovedet noget for antallet er passagerer? 

Helt bestemt, lyder det fra Lemvig Kommune, som indførte ordningen i 2008.

- Det har været en stor succes. Vi har fået flere til at køre med busserne, og dermed opnået en større tilfredshed hos brugerne, siger Jørgen Nørby, der var formand for kommunens teknik- og miljøudvalg, da ordningen blev vedtaget.

Da der ikke længere bliver solgt billetter og buskort, har kommunen ingen statistik, der viser forskellen fra før og efter ordningen med gratis buskørsel. Men afdelingsleder Annette Johansen vurderer over for tvmidtvest.dk, at der er tale om en større stigning.

Vil anbefale det til andre kommuner

Jørgen Nørby fortæller, at kommunen indførte ordningen for at spare de penge, der blev brugt til at administrere billetsalget.

- Samtidig stod vi over for at skulle investere i et nyt billet-udstyr, som ville koste 300.000 kroner. Det ville være helt grotesk i og med, at vi kun havde en indtægt på billetterne på 100.000 kroner, siger han. 

Holstebro Kommune har fra årsskiftet også besluttet at indføre gratis kørsel på udvalgte busruter. Det sker som et forsøg, og dermed undgår man en dyr indkøring af Rejsekortet.

Størstedelen af buspassagererne i Lemvig Kommune er børn og unge på vej til skoler og ungdomsinstitutioner. Og selv om det kan være svært at sammenligne landkommuner som Lemvig med langt større kommuner, tøver Jørgen Nørby ikke med at anbefale gratis-ordningen.

- Jeg vurderer også, at det vil kunne betale sig for kommuner, der har lagt større billet-indtægter, siger han.

Udvidet skolekørsel på Mors

Helt så overbevist er formanden for teknik- og miljøudvalget i Morsø Kommune, Meiner Nørby (DF), dog ikke.

Ligesom Lemvig gjorde Mors det også gratis at tage bussen i 2008. 

- Jeg tror hverken, at det har betydet flere eller færre passagerer, men vi sparer den dyre administration med at sælge billetterne. Buskørslen på Mors er reelt en udvidet skolekørsel, og selv om vi genindførte billetsalget, ville vi ikke få flere penge til den kollektive trafik, siger han.

I Ikast-Brande Kommune er buskørslen også gratis. Sådan var det i mange år i den gamle Ikast Kommune, og ordningen fulgte med over i den nye efter kommunalreformen i 2007. Derfor er der heller ingen tal, der viser noget om, hvad ordningen betyder for antallet af passagerer.

- Vi er en geografisk meget stor kommune, og vores busservice er mest tilrettelagt på skoler og ungdomsuddannelser. Selv om vi genindførte betalingen, ville 95 ud af 100 alligevel ikke skulle betale, så logikken er, at det ganske enkelt ikke kan svare sig at tage betaling, siger han.