Frygter at højere hastighed betyder flere ulykker

Rådet for Sikker Trafik er bekymret over udsigten til, at lastbiler snart må køre 80 km/t. Kristian Pihl Lorentzen deler ikke bekymringen.

Bremselængden øges med op mod 20 meter, hvis man sætter hastigheden op med 10 kilometer i tiden, siger Rådet for Sikker Trafik.
Bremselængden øges med op mod 20 meter, hvis man sætter hastigheden op med 10 kilometer i tiden, siger Rådet for Sikker Trafik.
Foto: Mogens Lyngsø, TV MIDTVEST

Man risikerer flere alvorlige ulykker, når lastbiler og biler med campingvogne fra den 1. januar må sætte farten op fra 70 til 80 kilometer i timen på lande-, hoved- og motortrafikveje.

Det mener Rådet for Sikker Trafik.

- Lastbilerne er nogle store og tunge maskiner ude på vejen. Og allerede i dag, hvor de kun må køre 70 kilometer i timen på landevejene, er de voldsomt overrepræsenteret i antallet af ulykker - faktisk med en faktor gange 10, siger rådets administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller.

Han anerkender, at den højere hastighed vil give et bedre flow i trafikken og færre farlige overhalinger fra utålmodige bilister, der ligger bag lastbilerne og campingvognene.

Men samlet set er han ikke i tvivl om, at højere hastighed vil have en negativ effekt på sikkerheden - simpelthen fordi lastbilernes bremselængde bliver længere.

- Det kan godt være, at ekstra 10 kilometer i timen ikke lyder af meget, men det vil faktisk betyde en længere bremselængde på omkring 20 meter. Så vi frygter en del kollisioner, og det er rigtig grimme ulykker, når de tunge lastbiler kører op i en personbil bagfra, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Opvejes af færre overhalinger

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har været en af fortalerne for den nye lov, og han deler ikke bekymringen fra Rådet for Sikker Trafik. For ham er det afgørende, at man får en bedre afvikling af trafikken og færre farlige overhalinger.

- Mange fristes jo til at overhale, hvis en lastbil eller campingvogn ligger og kører 70 kilometer i timen. Derudover vil erhvervslivet spare rigtig mange penge på landsplan - gevinsten er omkring en halv milllard om året.

- Men vil det ikke give flere ulykker, når man øger bremselængden?

- Hvis man kører stærkere, er bremselængden længere. Sådan er fysikkens love. Men det opvejes af, at vi får langt færre overhalinger, og vi ved fra statistikkerne, at ulykkerne sker, når der overhales. Det er altid en balance, men vi har vurderet politisk, at det her er en styrkelse for trafiksikkerheden, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre-ordføreren bakkes op af Benny Nielsen, der er direktør i Fredsø Vognmandsforretning i Nykøbing. 

- Vi får en mere jævn kørsel, og der bliver færre overhalinger. Det forbedrer sikkerheden og giver mindre stress for chaufførerne, siger han.

2:16