Frygt for lukning af Thybanen

Efter Togfondens kollaps har det vist sig, at togdriften i Midt- og Vestjylland kører skidt. Det kan nu få konsekvenser for lokalbanerne.

2:51

De rekordlave oliepriser har lagt Togfonden i graven, fordi V-regeringen vil spare 21 milliarder kroner af de 28 milliarder kroner, som projektet koster. Fonden skulle ellers have givet hurtige tog i Danmark. Blandt andet i Midt- og Vestjylland, hvor strækningen mellem Vejle og Struer skulle  elektrificeres, og rejsetiden mellem Thisted og København forkortes med to timer, men ingen af delene kommer nu til at ske efter fondens kollaps.

Oveni Togfondens kollaps viser et notat fra Transportministeriet, at togdriften i Midt- og Vestjylland er op til fire gange dyrere end den gennemsnitlige togdrift i Danmark. Notatet slår samtidig fast, at ti gange så mange personer starter bilen og tager cyklen frem for at hoppe i toget i Midt- og Vestjylland.

Det har rejst store spørgsmålstegn ved fremtiden for nogle af landsdelens jernbanestrækninger - som eksempelvis den 74 kilometer lange Thybanen.

Vicki Hørup Jensen fra Snedsted har benyttet Thybanen i 20 år, og hun er imidlertid ikke tvivl om, at banen er alle pengene værd.

- Hvis banen lukker, vil det betyde, at jeg skal have anskaffet mig en bil. Det vil først og fremmest gå ud over økonomien, men samtidig vil jeg også miste den dejlige tid, jeg har, når jeg skal frem mellem Snedsted og Struer for at komme til og fra arbejde. Hvis de begynder at skære banen fra resten af Danmark, bliver vi for alvor afskåret fra resten af landet, siger Vicki Hørup Jeppesen.

Men hun skal ifølge en forsker fra Aalborg Universitet ikke tage sorgerne på forskud. 

- Hvis det er lettere at tage bilen til der, hvor man skal hen, og det er hurtigt og effektivt, er det jo det, man gør. Inden for de sidste fem-ti år er der kommet en lang række nye datakilder, som gør det muligt at optimere bus- og togdrift i en hidtil uset grad. Det bliver i fremtiden nemmere og hurtigere at benytte sig af offentlig transport – og dermed et bedre alternativ for brugeren i forhold til bilen, siger Kristian Hegner Reinau, transportforsker på Aalborg Universitet.

Hvis 20 procent af persontransporten skal flyttes fra bil til tog, vil det koste staten godt 22 milliarder kroner, viser beregninger fra transportministeriet.