Fra Aulum Stadion til Rema 1000 Park: Små stadions scorer navnesponsorater

Også små stadions er begyndt at få navnesponsorer - blandt andet Aulum Stadion, som fremover hedder Rema 1000 Park

01:56

Se indslaget: Aulum Stadion skal fremover hedde Rema 1000 Park. Video: Svend-Vilhelm Ravnkilde Mikkelsen, TV MIDTVEST

Vi kender Telia Parken i København, Jyske Bank Boxen i Herning og Energi Viborg Arena. Men navnesponsorater er ikke længere forbeholdt store veltrimmede arenaer med professionelle sportsudøvere. I den lille by Aulum mellem Herning og Holstebro skal de 3.000 indbyggere nu vænne sig til et nyt stadion-navn: Rema 1000 Park.

- Det gør man jo de store steder hos superligaklubber og andre, og så tænker vi hos Aulum IF, at hvorfor skulle vi ikke også kunne det i Aulum, siger Per Videbæk, der er formand for Aulum IF.

Læs også FCM vinder endnu engang over ønskemodstanderen Hobro

Stadionnavnet i Aulum har ellers indtil i dag været rimelig konservativt. Det har ganske enkelt heddet Aulum Stadion. Men nu kan stadionspeakeren godt vænne sig til at skulle råbe "velkommen til Rema 1000 Park". Den lokale købmand har nemlig købt navnet på byens stadion, der er den faste hjemmebane for Aulums serie 2-hold.

- Det er selvfølgelig lidt vildt at få sit navn på et stadion. Det er der ikke mange, der har. Og så vidt jeg ved, er det faktisk også det første Rema 1000 stadion i Danmark, siger Anders Kirkevang, der er indehaver af byens Rema 1000-butik.

Det handler om mere end penge

Det er faktisk lidt af en trend, der er begyndt at brede sig, at også mindre stadions får navnesponsorer. Fodboldbanen i Mejrup ved Holstebro hedder i dag ScanPlast Stadion og for et havlt år siden skiftede stadionen i Durup nord for Skive navn til Dagli' Brugsen Durup Idrætspark.

For de her lokale sponsorer, der handler det jo ikke om ren og skær økonomisk værdi. Det hander også om at få skabt noget goodwill lokalt.

Kenneth Cortsen, University College Nordjylland

- Mange af de her lokale stadions har fået navne baseret på samarbejdsaftaler med lokale sponsorer. Vi skal huske på, at det selvfølgelig er noget andet end superligafordbold eller international fodbold, så for de her lokale sponsorer, der handler det jo ikke om ren og skær økonomisk værdi. Det hander også om at få skabt noget goodwill lokalt, siger sportsøkonom Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland.

Butikschefens forventninger til reklameeffekten er da indtil videre også meget vestjyske.

- Man kan da håbe på, at der vil komme flere kunder i butikken, men det er ikke noget, jeg forventer, siger Anders Kirkevang.

Det er hemmeligt, hvor meget det har kostet Rema 1000 at få skiftet navn på byens stadion. Første kamp i den nye Rema 1000 Park bliver den 29. marts, hvor Aulum møder Ulfborg.