Forbrugerrådet: Schlagergæster kan kræve penge retur

Forbrugerrådet: Schlagergæster kan kræve penge retur

Skuffede gæster der har købt billet til den kuldsejlede schlagerfestival kan kræve penge tilbage. Det oplyser jurist ved Forbrugerrådet.

Det er spinkelt, men der er håb for de 800 personer, der forgæves købte billet til Danmarks første tredages schlagerfestival i Sundsøre.

Sundsøre Kultur & Musikarena skrev i går i en pressemeddelelse, at billetsalget har været alt for dårligt, og festivallen derfor blev aflyst. 

Billetter til festivalen der er købt gennem festivallens egen hjemmeside bliver ikke tilbagebetalt, da kunstnerne skal have 50 procent af deres gage, uanset om festivallen bliver afholdt eller ej.  Derfor er der ikke råd til at refundere billetten.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænks jurist, Lea Markersen, som TVMIDTVEST har talt med, så er der mulighed for at klage direkte til arrangøren og kræve pengene refunderet.

- I den situation hvor hele festivalen bliver aflyst forinden afholdelse, får forbrugeren jo slet ikke noget for sine penge andet end ærgrelse. I sådanne situationer er det min opfattelse, at forbrugerne er berettiget til at få beløbet for selve billetten tilbagebetalt, fortæller Lea Markersen og fortsætter:

- Det er jo arrangørerne af festivalen, der så og sige har indgået en aftale med forbrugerne om køb af en billet. Det er dermed arrangørerne/aftaleparten, der er den direkte aftalepart over for forbrugerne, og dermed arrangørerne, der er forpligtet til at tilbagebetale til forbrugerne.

Banken dækker ikke altid

Ifølge Lea Markersen kan man også prøve at rette henvendelse til sin bank og få dem til at dække tabet. Det er dog ifølge hende ikke sikkert, at banken dækker.

- Det er korrekt, at der efter betalingstjenesteloven er en indsigelsesordning, hvor forbrugerne når de ikke modtager en bestilt vare i visse tilfælde kan gå til deres bank og forlange, at banken dækker tabet.

- Imidlertid findes en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet, hvor en festival blev aflyst pga. konkurs. Her kunne forbrugeren ikke gøre brug af indsigelsesordningen og kunne dermed ikke gå til sin bank og forlange dækning for beløbet.

Flere muligheder for net-kunder

De skuffede gæster skal gå direkte til arrangørerne af festivalen, siger Lea Markersen.

Har man købt sin billet gennem hjemmesiderne billet.dk og billetnet.dk har man dog mulighed for refundering ved at kontakte dem. Det samme har hjemmesiden billetto.dk ifølge Skive Folkeblad meddelt Ole Lomholt i en sms.

Arrangørene har indtil videre lovet at de billetter, som ikke er blevet refunderet vil gælde næste år, skulle der blive afholdt en festival der.