Forbrugere bombarderes med spørgsmål fra virksomheder

Virksomhederne henter værdifulde informationer, når de beder om kundernes holdninger til service og varer.

Forbrugere bombarderes med spørge- og evalueringsskemaer fra virksomheder, der vil bruge svarene til at planlægge og forbedre deres service.
Forbrugere bombarderes med spørge- og evalueringsskemaer fra virksomheder, der vil bruge svarene til at planlægge og forbedre deres service.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

Hverken tandlæger, hospitaler, rejseselskaber, netbutikker og kulturinstitutioner holder sig tilbage med at bede forbrugerne evaluere deres oplevelser. De beder eksempelvis om svar på, om forbrugerne er tilfredse med den ydelse de har købt, eller den service de har fået.

- Helt konkret beder vi jo kunderne om at anmelde deres oplevelse, efter de har købt varer hos os, på Trustpilot, forklarer Kasper Witt, direktør hos Goshopping.dk i Gødstrup. 

Men hvad hjælper det egentlig virksomheder, at forbrugerne vejer og måler dem? 

- Det kan være både ros og ris. Det er altid rart at få, så man kan evalurere på det og forandre efter det, hvis der er nogle ting, der skal gøres bedre, siger Bravo Tours-direktør, Peder Hornshøj. 

Spørgsmålet er så, om svarene i virkeligheden er med til at ændre noget? Ja, mener de både hos Bravo Tours og i Musikteatret i Holstebro.

- Vi har lavet en nem bar, som folk kan købe sig adgang til. Det vil sige, at man ikke skal stå i kø i baren, fortæller direktør i Musikteatret, Anders Jørgensen. 

- Så bruger vi det jo også internt til at evaluere vores egen service, forklarer Peder Hornshøj.

Forbrugernes mening

Før virksomhederne kan evaluere og forbedre ud fra forbrugernes oplevelser, kræver det at kunderne svarer på spørgsmålene. Og en lille rundspørge tyder på, at det ofte godt kan være svært at få dem til det. 

- I længde kan det godt blive for mange spørgsmål nogen gange, lyder det fra Kathrine Gejl fra Brande.

Heller ikke Jesper Rauhe fra Herning får altid svaret på spørgeskemaerne. 

- Kommer de på nettet, ja - så er det et irritationsmoment, som man hurtigt klikker væk fra, lyder det. Han bakkes op af endnu en forbruger.

- Det er tit, jeg synes, at jeg får et spørgeskema fra nogle steder, hvor jeg ikke synes, at det er relevant for mig, siger Berith Kruse, der ligeledes er fra Herning. 

Hvis du ikke helt har fået nok af brugerundersøgelser, så klik her og fortæl os, hvad vi kan gøre bedre på TV MIDTVEST.

2:31