Førerløse skibe er fremtiden - også til Venø

De små færger i landsdelen kan være førerløse indenfor en kort årrække, vurderer erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Venøfærgen kan om føje år blive helt ubemandet.
Venøfærgen kan om føje år blive helt ubemandet.

Førerløse skibe er fremtiden.
    
Sådan lyder det fra Søren Adsersen, formand for Småøernes Færgeselskaber, som er en sammenslutning af 36 færgeselskaber i Danmark.

Til daglig er han overfartsleder ved Venø Færgefart. Og også her kommer en fremtid, hvor kaptajnen på broen er afløst af en computer, der styrer skibet i havn.
    
- Vi kan ikke stoppe fremskridtet, og vi er allerede nu begyndt at indføre automatisering på vores færger, siger Søren Adsersen.

Men der er flere forhindringer, der skal banes af vejen først. Det er dyrt. Derfor vil mange små færger formentlig ikke prioritere det højest. Teknologien er endnu ikke helt langt nok fremme. Og sidst, men ikke mindst, spænder den nuværende lovgivning ben.

Ny lovgivning skal bane vejen

Dén del vil erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) nu gøre noget ved. Med en ny lovgivning vil han bane vejen for førerløse skibe i de danske farvande.
    
Søren Adsersen er enig med ministeren i, at førerløse skibe mindsker risikoen for, at der sker fejl.
    
- Jeg tror, at vi højner sikkerheden ved at fjerne den menneskelige faktor. Alle kender jo det med, at man i sin bil bakker ind i en pæl, man ikke har set. Det er de samme ting, der gør sig gældende, når man sejler.
    
- Når man har et arbejde med megen rutine og mange gentagelser, så er der risiko for fejl. Det fjerner vi ved at lade computeren tage over, siger Søren Adsersen.
    
Han tvivler dog på, at de førerløse skibe vil være en realitet allerede inden 2020, sådan som erhvervsministeren spår.
    
- Det kræver store investeringer at gå over til den nye teknologi. Jeg tror, der vil gå længere tid, før selskaberne mener, at det kan svare sig. Men det skal nok komme, det er jeg ikke i tvivl om, siger han.
    
Hos Søfartens Ledere, der er en fagforening for styrmænd, skibsførere og skibsofficerer, er man også positiv over for forslaget.
    
Også selv om det formentlig vil koste nogle medlemmer jobbet.
    
- På den lange bane vil en del af de job, vi kender i dag, være væk, fordi man får robotskibe med meget få mennesker om bord eller helt førerløse skibe, siger direktør Fritz Ganzhorn.
    
Men der skal også være nogen til at overvåge de førerløse skibe, påpeger han.
    
- Det er vigtigt, at vi får rettet vores uddannelser til, så vi som navigatører og skibsofficerer er klar til at udvikle os til nye job. Jeg tror, der vil være en del job i forhold til kontrollen med de førerløse skibe, siger Fritz Ganzhorn.
    
Danmarks Rederiforening roser ministerens initiativ.
    
- Selvfølgelig vil det være positivt, hvis vi som følge af det her kan trimme bemandingen og optimere driften.
    
- Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi gør folk overflødige. Måske kan det betyde, at vi kan sejle med flere skibe for de samme ressourcer, siger direktør Jakob Ullegård.