Flyselskab vil overtage driften i Midtjyllands Lufthavn

Flyselskabet Danish Air Transport tilbyder nu at overtage driften af Midtjyllands Lufthavn i håb om at vende underskud til overskud.

DAT håber at kunne vende lufthavnens underskud til overskud og samtidig sænke den afgift på knap 150 kroner pr. passager, som de i dag betaler til lufthavnen.
DAT håber at kunne vende lufthavnens underskud til overskud og samtidig sænke den afgift på knap 150 kroner pr. passager, som de i dag betaler til lufthavnen.
Foto: Arkiv

Der er kommet et usædvanligt tilbud til Midtjyllands Lufthavn fra direktøren i Danish Air Transport.

Jesper Rungholm har tilbudt at overtage driften i luften i Karup. Han håber, at kunne vende lufthavnens underskud til overskud og samtidig sænke den afgift på knap 150 kroner pr. passager, som de i dag betaler til lufthavnen.

- Vi mener, at vi kan gennemføre nogle besparelser og lave en strømlining af lufthavnen. Vi behøver ikke dobbelt administration. Vi har en stor virksomhed med 500 ansatte, og hvis vi får en afdeling med 20-30 ansatte, så betyder det nul i administrationsudgifter, siger Jesper Rungholm.

Kommuner er ikke begejstrede

Lufthavnen er ejet af de ni omkringliggende kommuner. De har ikke fået et konkret tilbud fra DAT, men er ikke lige frem begejstrede for idéen.

- Umiddelbart så mener jeg, at Midtjyllands Lufthavn er så vigtig, at vi skal passe på ikke at lade den glide os af hænde. Vi skal sikre os, at vi også har en midtjysk lufthavn fremadrettet, siger Hans Østergard (V), borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Ifølge en luftfartsanalytiker er det da også et usædvanligt tilbud DAT kommer med.

- Når man fylder så meget som DAT i Midtjyllands Lufthavn, så kan der være store interesser for selskabet i at gå ind og ændre på nogle af de strukturer for at forsøge at løfte antallet af passagerer og der igennem få en bedre økonomi end den, der er i lufthavnen i dag, siger Jacob Pedersen, lufthavnsanalytiker hos Sydbank.

Ikke noget alternativ til DAT

Sidste år gav Midtjyllands Lufthavn et underskud på knap fem millioner kroner, og ifølge Danish Air Transport er der ikke alternativer til dem på ruten mellem Karup og København.

- Hvis vi forsvinder der fra, så bliver der ikke ruteflyvning. I hele branchen og faktisk i hele Nordeuropa er man af den overbevisning, at hvis ikke DAT kan få økonomi i det, så er der ikke nogen, der kan, siger Jesper Rungholm.

Både bestyrelsen for Midtjyllands Lufthavn og Danish Air Transport er glade for samarbejdet og tror fortsat på, at de kan udvikle ruten mellem Karup og København.

Midtjyllands Lufthavn i Karup har i dag cirka 40 ansatte.

2:10
Flyselskabet Danish Air Transport tlbyder nu at overtage driften af Midtjyllands Lufthavn.