Flexture skaber strid i taxibranchen

Taxibranchen vil have sat begrænsninger på, hvornår folk kan bestille en Flextur, som er en tur, hvor kommunen dækker en stor del af udgifterne.

taxa
Foto: Poul Erik Sørensen, TV MIDTVEST

En tur på godt 2,4 kilometer koster med Ringkøbing Taxi 83 kroner. Tager du turen med Flextur, koster den kun 30.

Taxibranchen vil have sat begrænsninger på, hvornår folk kan bestille en såkaldt Flextur, der er kørsel fra dør til dør, og hvor kommunen betaler en stor del af udgiften.

Mange kunder bruger ordningen til for eksempel restaurant- eller værtshusbesøg, selvom ordningen oprindeligt blev opfundet, så borgere i tyndtbefolkede områder med dårlige tog- og busforbindelser, kunne blive transporteret billigt ind til byen. Den uhensigtsmæssige brug af kørslen er konkurrenceforvridende, mener taxivognmændene.

- En del af flexturene bliver almindelige taxature og dermed forsvinder grundlaget for at drive en taxiforretning. Det kan betyde, at byer oplever langt færre taxier, end man har i dag, siger fra Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxi Råd.

Viborg begrænser

I Ringkøbing-Skjern Kommune har man ikke begrænsninger på brugen af Flextur, og det ønsker formanden for teknik- og miljøudvalget heller ikke at ændre på.

- Flexturene er et supplement til den kollektive trafik, som skal dække de steder, vi ikke kan komme med de store busser, så vi har indtil videre ladet det køre som det, og vi synes vores forbrug ser fornuftigt ud, siger Ole Kamp (V).

Men i flere andre kommuner har man indført begrænsninger. Fra 1. januar kan man i Viborg Kommune for eksempel ikke længere få kommunalt tilskud, hvis man kører med Flextur inden for bygrænsen, og hvis man kommer uden for bygrænsen, kan man kun bestille flextur til særligt udvalgte punkter - for eksempel sygehuset og borgerservice.

2:05
Taxibranchen vil have sat begrænsninger på, hvornår folk kan bestille en Flextur.