Flest midt -og vestjyske unge kommer til skade i trafikken

Alt for mange af de ældste skolebørn kommer ifølge Rådet for Sikker Trafik alvorligt til skade i trafikken. Midt- og Vestjylland er den landsdel med flest dræbte og tilskadekomne.

Mobilbrug cykel
Foto: Rådet For Sikker Trafik

Over ti gange så mange 16-årige kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken som de 6-årige, viser tal fra Vejdirektoratet. Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 94 kommuner fra mandag den 7. august til søndag den 3. september fokus på teenagernes trafikadfærd med kampagnen "Teenager i trafikken".

Kigger man på ulykkesstatistikken, så ser den værst ud i Midt- og Vestjylland.

Kampagnen opfordrer blandt andet forældrene til at blive ved med at minde deres børn om, hvordan de passer bedst på sig selv i trafikken f.eks. ved at bruge cykelhjelm og lade mobilen blive i lommen. Selv om børnene er blevet ældre og virker som om de har styr på det, har de brug for, at det bliver gentaget. 

- Teenagerne har meget andet i hovedet end trafiksikkerhed, og de tager måske nogle chancer eller glemmer at være opmærksomme i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi forældre også taler trafik og laver aftaler med vores store børn, siger Rosa Nissen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge ulykkesstatistikken fra Vejdirektoratet kommer teenagere oftest til skade i trafikken på en hverdag, hvor det er lyst. Det kan f.eks. være når de går, cykler eller kører på scooter til og fra skole, venner eller fritidsaktiviteter. Det er ofte i kryds, at det går galt, hvor de f.eks. glemmer at se sig ordentligt for. Og drengene er involveret i tre gange så mange trafikulykker som pigerne. 

Forældre kan forhindre ulykker

I en undersøgelse fra 2016 har Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden spurgt 500 unge mellem 13-16 år, hvad der kan få dem til at gå/køre lovligt i trafikken. Halvdelen af de unge svarer, at de overholder reglerne, hvis deres forældre stiller krav om det. Til sammenligning svarer kun 26 %, det er vennernes opførsel, der påvirker deres adfærd i trafikken. Forældrene har altså større indflydelse end vennerne.

- Selv om de unge måske laver himmelvendte øjne og vrisser, når forældrene siger at de skal cykle med hjelm, droppe mobilen i trafikken og aldrig køre fuld på en knallert, så har det en effekt. Derfor skal vi have flere forældre til at blande sig og tage snakken med deres børn om, hvordan man bør opføre sig i trafikken, siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden.