Truede busruter: Flere kommuner nægter at redde dem
Det er ikke alle kommuner, der vil fortsætte driften af de busruter, som Region Midtjylland har besluttet at spare væk i løbet af 2019.
Regionen Midtjylland fjerner støtten til en række busruter, som den mener, kommunerne i stedet bør betale for.
Men ikke alle kommuner er vilige til at støtte den model.
Herning Kommune er en af de kommuner, der ikke vil kaste penge i de truede busruter.
Det kan komme til at få store konsekvenser for blandt andre børn og unge, der er afhængige af offentlig transport til skole og ungdomsuddannelse.
En af dem er Frederikke Winther fra Kølkær udenfor Herning.
- Jeg bruger bussen til at komme i skole med, og jeg går i skole inde på STX i Herning, fortæller hun ved busstoppestedet.
Langt at cykle
Men til sommer må hun til at finde en anden måde at komme i skole på.
Rute 19, der er den eneste bus, der kører gennem Kølkær, er nemlig én af de ruter, som Region Midtjylland ønsker at spare væk.
- Det er træls, fordi så kan jeg ikke komme i skole, og så er der rimeligt langt at cykle ind til Herning.
Regionen mener, at det i stedet burde være Herning Kommune, der betalte for busruten.
- De (ruterne, red.) går ikke over nogle kommunegrænser. Det er rene kommunale ruter, som regionen aldrig nogensinde skulle have betalt, vurderer Jørgen Nørby fra Venstre. Han er formand for Regional Udvikling i Region Midtjylland.
Kommunen: Det er regionens ansvar
Men det er Herning Kommune ikke enig i.
Kommunen har besluttet, at den ikke vil betale for at videreføre de ruter, som Region Midtjylland lukker. Derfor er det snart slut også med rute 11, der kører mellem Herning og Karstoft, rute 12, der kører mellem Herning og Holstebro og rute 77, der kører mellem Herning og Silkeborg.
- Vi vil ikke fortsætte med de her ruter, fordi det er regionen, der har fået pengene. Regionen har fået pengene af staten til at drive de her busruter, og derfor er det regionen, der har ansvaret for at de uddannelsessøgende, de kommer ind på uddannelserne, mener venstre-politikeren Joan Hansen, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune.
Viborg Kommune laver medfinansiering
I Viborg Kommune, der også bliver hårdt ramt af regionens besparelser, har man valgt at gå anderledes til sagen. Her har man for eksempel besluttet at besvare busforbindelsen i en del af de
landsbyer, der bruger den nuværende rute 50 mellem Viborg og Skive og medfinansiere ruterne mellem Viborg og Aalestrup og mellem Bjerringbro og Kjellerup.
- Kollektiv trafik er så vigtig en ting i vores landdistrikter, at vi er villige til at medfinansiere for at opretholde et kollektivt trafiktilbud, men også for at sikre at vores unge mennesker og skolebørn kan komme ind til uddannelser, siger Johannes Vesterby fra Venstre, formand for Teknisk Udvalg i Viborg Kommune.
Frederikke står uden løsning
Men i Herning Kommune mener man, at pengene til busdrift bør tages fra regionerne og i stedet gives til kommunerne.
- De har fået pengene fra staten af, det har regionen, og hvis ikke de kan finde ud af det, jamen, så må de jo give os pengene til at drive busruterne videre, mener formand for Teknik- og Miljøudvalget Joan Hansen (V).
- Det har man jo lov til at have den mening, og så kunne de 19 kommuner så sidde rundt om bordet og slåsse om, hvordan de vil formidle midlerne, replicerer formanden for Regional Udvikling i Region Midtjylland, Jørgen Nørby (V).
Region Midtjylland sparer i alt 60 millioner kroner årligt på busdriften fra sommeren 2019.
Tilbage i Kølkær har Frederikke Winther endnu ingen ide om, hvad hun skal gøre efter sommerferien.
- Jeg har kørekort, men jeg har ikke nogen bil, jeg kan køre i.
Så du har ikke fundet en løsning endnu?
- Nej, ikke endnu.
Otte borgerforeninger syd for Herning, blandt andet Kølkær og Arnborg, har skrevet et brev til regionen og klaget over beslutningen.