Fem gode råd til at undgå feber og snottet næse

Feber, muskelømhed, hoste, snot og hovedpine er symptomer på influenza. Foto: Colourbox

Fem gode råd til at undgå feber og snottet næse

Det er den tid på året, hvor sygdom og influenza har gode betingelser for at sprede sig. TV MIDTVEST har samlet fem gode influenza-råd.

Det er storsæson for snottede næser og feber.

Influenzaen har nemlig fået fat i det meste af landet, også her i det midt- og vestjyske.

Det har man mærket på Skave Skole, hvor klasseværelserne i de seneste par uger har været halvtomme på grund influenza.

- I sidste uge var en fjerdedel af børnene væk. Så det kan bestemt mærkes, når der lige pludselig er halve klasser væk, siger Karsten Kloster, der er skoleleder på Skave Skole.

Ikke set så mange influenzaramte i fem sæsoner

Faktisk er så mange lige nu nedlagt af de drilske sygdomssymptomer, at Statens Seruminstitut  har registreret det højeste antal influenzaramte i fem sæsoner.

- Vi hører, at flere får influenza ude i landet lige nu, siger hygiejnesygeplejerske fra Hospitalsenheden Vest Hanne Hvingelby.

- Er man syg, skal man blive hjemme. Man skal ikke gå i skole eller på arbejde, hvis man har de typiske influenzasymptomer som ømme muskler og led, lyder det.

TV MIDTVEST har nedenfor samlet de fem bedste råd til at forebygge influenza og forkølelse. Nederst i artiklen kan du se hele indslaget fra den influenzaramte Skave Skole.

Fem gode råd til at forebygge influenza og forkølelse

1. bevæg dig - Hvis du vil undgå sygdomme, er det vigtigt med et stærkt immunforsvar. Motion er essentielt for immunforsvaret.

2. Sov godt - Søvn er også vigtigt for immunforsvaret. Får du under syv timers søvn, har du langt større risiko for at blive smittet. Søvn er også med til at hjælpe dig hurtigere over influenzasmitten, hvis du først er ramt.

3. Vask hænder - Rigtigt mange bakterier sidder på hænderne. De kommer for eksempel fra håndtryk med i forvejen smittede personer. Derfor er det en rigtig god idé at huske at vaske hænder ofte, især før spisning. Du kan også have en desinficerende gel på dig.

4. spis D-vitaminer - Vi får sjældent nok D-vitamin i vinterhalvåret. Derfor er det en god idé at tage et ekstra tilskud, så vi kommer op på 10 mikrogram.

5. Vaccination - Det er også en mulighed at blive vaccineret mod influenza. Vaccinen giver 60-90 procents beskyttelse afhængig af personens alder og helbred. Er man indenfor en af risikogrupperne (personer over 65 år, gravide, personer med sygdomme i hjerte og lunger samt personer i sundhedssektoren) er vaccinen gratis. Vaccinationen beskytter ikke imod forkølelser.

Kilde: netdoktor.dk
02:00 Luk video