FCM vil være en endnu større klub i fremtiden

Organisationsændringer i FC Midtjylland skal skabe større samhørighed i regionen og styrke det kommercielle grundlag. Det skal give succes på den lange bane.

Organisationsændringerne i FC Midtjylland skal være med til at give succes på den lange bane, forklarer bestyrelsesformand Rasmus Ankersen.

Det er med store ambitioner, at FC Midtjylland i dag har valgt at omrokere i ledelsen.

- Det skal frigive flere kræfter til at fokusere på tre ting; spillersalg- og køb, en forbedret stadionoplevelse og et forstærket samarbejde i regionen, siger bestyrelsesformand Rasmus Ankersen.

For med Claus Steinlein ved roret som administrerende direktør, æresmedlem Ove Pedersen som ny assisterende sportschef og en endnu unanvgiven sportschef, får klubben et større setup, og det skal være med til at føre flere idéer og projekter ud i livet.

FCM skal være mere unikt

Med Ove Pedersen som tovholder for talentudviklingen, vil FC Midtjylland ifølge Rasmus Ankersen satse på at målrette udviklingen af de talentfulde spillere mere.

- Vi har været gode til at skippe de allerbedste spillere som Simon Kjær, Pione Sisto og Winston Reid videre. Men vi skal blive endnu bedre til også at kapitalisere på de næstebedste, forklarer han.

Fremover vil FC Midtjylland derfor forsøge at skabe relationer til flere klubber – både i Danmark og i udlandet. Det skal være med til at styrke udviklingen for talenterne.

- Vi vil gøre spillerkøb og -salg til et endnu bedre forretningsområde, og derfor vil vi også satse på flere projekter, som det vi har i Nigeria, fortæller han. 

Læs også Steinlein forfremmes i FCM - Ove Pedersen får comeback

Brøndby og FCK har københavnerfordele

Begrundelsen for at fokusere ekstra på samarbejdet med flere klubber og skabe en større samhørighed kommer som en konsekvens af, at det er svært at konkurrere med hovedstadsklubberne, når det kommer til sponsorater.

Derfor bliver Claus Steinleins nye rolle også meget vigtig, påpeger bestyrelsesformanden.

- Han kan samle organisationen og regionen - både kommercielt og sportsligt. Hvis vi skal have en administrerende direktør, så skal han kunne forstå klubben, og han er den helt rigtige til den her opgave, siger han.

Målet er på sigt at etablere FC Midtjylland som en topklub, der spiller europæisk fodbold regelmæssigt og at vinde flere mesterskaber, og ifølge Rasmus Ankersen skal det ske på et kommercielt grundlag, der er blevet styrket med organisationsændringerne.