FC Midtjylland går viralt efter United-sejr

Foto: FCM TV

FC Midtjylland går viralt efter United-sejr

FC Midtjylland har fået 70 procent flere følgere på Facebook efter 2-1 sejren over Manchester United i torsdags. Et opslag med et videoklip af sejrsdans fra omklædningsrummet er blevet set mere end fem millioner gange.

Før kampen mellem FC Midtjylland og Manchester United i Europa League i torsdags kunne englænderne ikke engang udtale Midtjylland.

Men det har 90 minutters fodbold ændret på. Særligt et opslag hvor Rilwan Hassan, Paul Onuachu og Pione Sisto danser sejrsdans i omklædningsrummet efter kampen har, populært sagt, lagt fodbold-internettet ned.

Video er blevet afspillet 5,7 millioner gang og er nået ud til 15 millioner mennesker. Det har givet 70.000 likes, den er blevet delt mere end 30.000 gange, mens 13.000 har kommenteret den.

- Vi mærker en ekstrem efterspørgsel på FC Midtjylland. Væksten er enorm på alle sociale platforme, og det er noget alle medarbejdere i organisationen mærker. Vi havde over 3.200 artikler worldwide om FC Midtjylland dagen efter kampen, siger Jacob Jørgensen, der er kommerciel direktør i FC Midtjylland. 

Populær på fodbold-forums

Flere englændere kommenterer på videoen. Og særligt fans af andre engelske klubber morer sig på bekostning af Manchester United og det overraskende resultat. Flere skriver dog også, at FC Midtjylland spillede godt og fortjente sejren. 

En United-fan, der kalder sig Farah Man-u Mohamed, skriver, at FCM har fortjent at fejre, fordi de spillede godt. Men han spår også, at United vinder returopgøret 5-0.

Populære sider som The SPORT Bible, 101greatgoals og Reddit har også delt klippet.

I hvert fald så ved englænderne nu, hvem United møder. Og de kender lidt mere til Pione Sisto og Paul Onuachus bevægelser, inden den afgørende kamp på torsdag.

- På baggrund af den kæmpestore internationale interesse har vi overvejet at få lavet t-shirts med teksten ”Everything is possible in the middle of nowhere”, siger Jacob Jørgensen. 

FC Midtjyllands følgere på Facebook er steget med knap 70 procent efter kampen. Fra 35.000 likes før kampen til 58.164 følgere i skrivende stund. 

Der er dog stadig et stykke op til FC København, der med 191.000 følgere er den klub med flest følgere i Danmark.