Favrskov Kommune bøjer sig: dropper omklassificering af veje

Favrskov kommune har i dag droppet planerne om at privatisere 79 kilometer offentlige veje.

Hagenstrupparken

Beboere på 79 kilometer villaveje rundt om i Favrskov Kommune slipper nu for at skulle overtage vedligeholdelsen af deres veje. Det sker efter, byrådet har annulleret den beslutning, der blev ved taget i 2013 om omklassificering af vejene fra offentlige veje til private fællesveje. Annulleringen sker efter mange klager fra borgere, blandt andet på grund af uenighed om standen på de veje, der skulle overdrages. 

- Siden 2010, hvor de første drøftelser om omklassificeringen af vejene startede, er der blevet stillet en hel masse spørgsmål til processen. Der har været nogle steder, hvor man kunne stille spørgsmål ved, om det hele har foregået, som det skal. Der var nogle rapporter, der var modstridende, og det har skabt tvivl. Den tvivl lader vi nu komme borgerne til gode, siger Kurt Andreassen (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Favrskov Kommune. 

Vej havde kun 3 års levetid tilbage

Et af de steder privatiseringen mødte modstad var på Hagenstrupparken i Ulstrup. Her havde en rapport fra kommunen vurderet, at vejen var i god stand. Derfor skulle der ikke gøres noget ved vejen før overdragelsen. Den beslutning var beboerne på vejen så utilfredse med, at de bestilte en rapport fra Teknologisk Institut. Den rapport konkluderede, at vejen kun havde en levetid på tre år tilbage, og dermed ikke måtte overdrages til private. Dagens beslutning vækkede derfor glæde hos Torben Gorm Larsen, der er beboer på Hagenstrupparken.

- Jeg er meget tilfreds, vi burde flage i hele byen. Det er jo den eneste rigtige beslutning, de var kommet så langt ud i skoven. Jeg tror, at vores rapport har været vigtig og har skubbet til læsset, siger han.

 
 

Han ærgrer sig dog over, at det har været nødvendigt for beboerne i Hagenstrupparken at bruge de 25 000 kr. som rapporten har kostet dem.  

- Jeg synes, det er for dårligt, at vi selv skal sørge for sådan noget. Den rapport kostede 25 000 kr., men de penge er givet godt ud. Der er jo forskel på et par hundrede kroner per husstand, som rapporten har kostet, og de flere tusinde om året, som vedligehold af vejen ville have kostet, siger Torben Gorm Larsen.

Mere besværligt end ventet

Det er blandt andet de modstridende rapporter om vejenes stand og de mange borgerhenvendelser, der til sidst fik byrådet i Favrskov til at ændre mening. Formanden for Teknik- og Miljøudvalget mener dog ikke, at byrådet var for hurtige til at tage beslutningen.

- I 2010, da vi startede drøftelserne, var der ikke nogen, der troede, at det her overhovedet kunne være et problem. Der var jo så en karens periode efter beslutningen, og i den periode viste det sig, at det var mere kompliceret, end vi havde regnet med, siger Kurt Andreassen.

Han glæder sig i stedet over den nye beslutning.

- Jeg synes, det er en glimrende beslutning, for jeg har hele tiden ment, at kommunale veje var den bedste løsning samfundsøkonomisk. Men når man er en del af et forlig, må man nogle gange gå på kompromis. Men jeg er glad for, at vi nu er kommet frem til en løsning, siger han. 

Torben Gorm Larsen frustreret over forløbet.

- Det ærgrer mig, at kommunen har brugt penge på de indledende undersøgelser til den her overdragelse. De penge kunne de jo have brugt på asfalt i stedet for, siger han.

Med beslutningen om ikke at privatisere vejene går kommunen glip af en årlig besparelse på 11 mio. kroner. 

2:01
Flere partier i Favrskov på vej til at ændre kurs. Der er usikkerhed om vejenes tilstand, viser eksempel fra Ulstrup. Sendt på TVMIDTVEST 19. december 2016