Falske hjemmesider er et stigende problem

Falske hjemmesider, der sælger dårlige kopivarer, er et stigende problem.

Det er et stigende problem, at kunder i god tro klikker varer hjem fra hjemmesider, som efterfølgende viser sig at være falske. Det skriver DR Midt & Vest.

En undersøgelse fra sidste år fra Deloitte viser, at hver tiende dansker har prøvet at blive snydt på nettet. Når det sker, er det ikke kun forbrugerne, der bliver ramt. Det går også udover virksomhederne.

- Det er negativt for os, så det kæmper vi selvfølgelig for at lukke ned. Vi bruger jo alle vores levende timer på at bygge et stærkt varemærke, fortæller Mads Mørup, der er direktør for modevirksomheden KnowledgeCotton Apparrel i Herning.

Han bliver ofte kontaktet, når kunderne har fået en kopivare.

- Og så må vi jo bare sige, at det altså ikke har noget med vores forretning at gøre, forklarer han.

Hos certificeringsordningen E-mærket mærker de også, at antallet af falske hjemmesider er stigende. Samtidig er folkene bag siderne blevet mere professionelle, og når deres sider lukkes, kan de hurtigt oprette en ny.

- Svindlerne kan agere betydeligt hurtigere end politiet, der jo er nødt til at bruge tid på at efterforske, før de kan gøre noget, siger Jesper Arp Hansen, der er direktør for E-mærket.

Læs også Netsvindel koster internet-firma tusindvis af kroner