Gæsterne svigter: Færre passagerer i Midtjyllands Lufthavn

For andet år i træk er antallet af passagerer faldet i Midtjyllands Lufthavn, og lufthavnen har nu mistet omkring 20.000 passagerer på to år.

135.000 passagerer fløj til og fra Midtjyllands Lufthavn i 2018.
135.000 passagerer fløj til og fra Midtjyllands Lufthavn i 2018.
Foto: Emilie Grav, TV MIDTVEST

Færre passagerer tager flyveren fra Midtjyllands Lufthavn. Lufthavnen i Karup har mistet omkring otte procent af passagerne i 2018. 135.000 passagerer fløj til og fra lufthavnen.

- Vi har et lille fald i år igen, og det er ikke anderledes end i vores omkringliggende lufthavne, men vi vil selvfølgelig helst have fremgang, siger lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen.

0:35
Lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen gør status over 2018-passagertallet. Og kigger frem mod nye tiltag i 2019.

Det er andet år i træk, at lufthavnen mister passagerer. I 2017 var nedgangen på fem procent. Det betyder, at Midtjyllands Lufthavn har mistet omkring 20.000 passagerer på to år.

- Uheldigvis er der ikke så mange, der kommer tilbage fra København med flyveren, at man ikke kan få en hjemkomsttid, som passer en perfekt, og det tyder på, at der er noget i trafikprogrammet, vi kan gøre bedre, siger lufthavnschefen.

Ingen tvivl om fremtiden

Selvom det går den forkerte vej med antallet af gæster i lufthavnen, så ændrer det ikke ved, at der også i fremtiden vil være en lufthavn i Karup. Selvom passagertallet har udviklet sig i negativ retning, så har lufthavnen fortsat en enorm betydning for hele Midt- og Vestjylland. 

- Lufthavnen er livsnerven til København for erhvervslivet i området. Det vi især skal kigge på for at optimere, er hvornår man skal bruge et fly. Det er især på morgenafgangene og på de tidlige eftermiddagsafgange behovet er, der har vi forsøgt at sætte ind. Det vil være en katastrofe, hvis ikke vi har en lufthavn, lyder det fra bestyrelsesformand for Midtjyllands Lufthavn H.C. Østerby. 

0:38
Hør bestyrelsesformand H.C. Østerby forklare, hvorfor en lufthavn i Karup er nødvendig. ​​​​​​

Et af de stærkeste argumenter for at bevare lufthavnen i Karup er ifølge bestyrelsesformanden, at det med et fly kun tager den halve tid at komme København set i forhold til rejsetiden i bil.   

Nye indsatser

Der er allerede sat flere ting i gang for at få passagertallet til at gå den modsatte vej.

Fra i år er kapaciteten på morgenafgangene og eftermiddagsankomsterne blevet øget, fordi en ny større flyvemaskine er sat ind, og den kan tage flere passagerer.

Desuden er lufthavnen kommet på rejseplanen efter et års arbejde, og der ud over er der lavet en kuffertaftale med flyselskabet Emirates, så passagerne kan rejse ud til Asien fra Karup.

- Vi arbejder hele tiden på at gøre tingene bedre, og der er også nogle ting, som vi ikke kan løfte sløret for endnu. Vi har et produkt, der er bedre end det, folk tror, så jeg tror på, at vi kan vende det, siger Frans Bjørn-Thygesen.