Få styr på lyset: Sådan kan du få det bedre i dit hjem

Lys har en stor påvirkning på os. Derfor har vi skaffet en række tips til, hvad du kan gøre for at lyse dit hjem op på den bedste måde.

Dine vinduers placering kan betyde meget for dit velbefindende. Foto: Colourbox

Det er mørkt, når vækketuret vækker dig, og det er mørkt, når du kører hjem fra arbejde.

Danmarks nordlige placering gør, at de fleste af os ikke får særligt meget ud af dagslyset om vinteren. Og det påvirker os, forklarer Ellen Kathrine Hansen, der er leder af en masteruddannelse i netop lys på Aalborg Universitet i København.

- Der er ingen tvivl om, at lyset har en virkelig stor påvirkning på os. Det var vi vidst i mange år. Det er vigtigt, at vi får lys nok, for det påvirker vores humør og helbred. I løbet af de senere år har vi også fundet ud af, at det påvirker bl.a. de hormoner, der påvirker vores døgnrytme, fortæller hun til TV MIDTVEST.

Det gælder især det lys, som man bliver mødt med af morgenen og om aftenen, inden vi går i seng. Når det er sent, så er det nemlig vigtigt, at man ikke får for meget skarpt ”blåt lys”.

- Det er ikke for sjov, at man kan indstille sin mobil, så den er reguleret efter døgnet. Det samme kan man for eksempel gøre på sin tablet, hvis man gerne vil ligge og læse. Så bliver lyset svagere og mindre blåt, og det gør det lettere at falde i søvn, siger hun.

Det naturlige lys

Det er dog ikke kun det kunstige lys, som man skal gøre noget ved. Det naturlige lys fra solen er nemlig det, der er allerbedst for os. Derfor kan man indrette hele sit hjem efter det, hvis huset eller lejligheden er rigtigt orienteret i forhold til dagslyset.

- Man kan være opmærksom på, hvor ens vinduer er placeret. Det bedste er, hvis man har et soveværelsesvindue mod øst, så man vågner op til lyset fra solopgangen. Samtidigt kan man have stuevinduet mod vest, da lyset fra solnedgangen kan virke stimulerende på kroppen, uddyber hun og forklarer, at det er tricks, man altid har brugt i arkitekturen.

Hjælp med lamper

I aften på TV MIDTVEST kan du se et indslag om, hvordan de på intensivafdelingen hos Regionshospital Nordjylland i Thisted har ændret belysningen, så indensdørslyset følger samme kurve som lyset udenfor.

Det er dog en rimelig stor investering for en almindelig dansker, men derfor er der stadig ting, som du kan gøre, for at gøre lyset i dit hjem mere optimalt.

- Vi bor så langt oppe nordpå, at der er mange af os, slet ikke er hjemme i de lyse timer om vinteren. Det er her, man kan understøtte sit behov for lys både morgen og aften, fortæller Ellen Kathrine Hansen.

- For eksempel er der udviklet de såkaldte Wakeup-lamper, som man kan stille i vinduet, og så øger de langsomt lyset, når det nærmer sig det tidspunkt, som du skal op på. Det har en psykologisk effekt, at den stille og roligt har forberedt en på, at det er morgen, uddyber hun og nævner, at hun selv har en stående.

Lav gode rum

Om aftenen kan man i stedet arbejde på at have belysning, der stimulerer os i opholdsrummene. Det mener Ellen Kathrine Hansen, at vi er gode til her i Danmark.

- Vi skaber rum og hygge omkring lys her i landet. Hvis du tænker over det, så er der mange af os, der sørger for at have en lyskilde omkring vinduet. Det er godt i de mørke perioder at have mange forskellige lyskilder, så man får en bedre fordeling af lyset, så øjnene har mulighed for at differentiere og opleve variation, forklarer hun.

Samtidigt kan det være smart, hvis man har mulighed for at kunne justere lyset, så man kan lave en hyggelig aftenstemning, hvor lyset tilpasses forskellige funktioner og dagslyset. Det mener Ellen Kathrine Hansen er noget, vi kommer til at se meget til i fremtiden, hvor vi får ”smarte hjem”, hvor vi kan programmere lysets styrke, retning og farve, så hjemmet ved, hvad vi hver især foretrækker på forskellige tidspunkter. Lidt ligesom vi allerede kan gøre det med playlister til musik.

Og så er det vigtigt, at det er mørkt, når vi skal sove.

- Søvnhormoner bliver stimuleret i mørket. Derfor er det rigtigt, at det med at sidde i meget lys faktisk kan gøre, at du får sværere ved at falde i søvn.