Enhedslisten efter trailer-sag: Indfør syn på større trailere

Enhedslistens trafikordfører vil se på regler for syn af større trailere, efter ulykke hvor to brødre omkom sammenstød med en afhoppet trailer.

To brødre omkom i et sammenstød med en afhoppet trailer. Nu får sagen Enhedslistens transportordfører til at foreslå periodisk syn på større trailere.
To brødre omkom i et sammenstød med en afhoppet trailer. Nu får sagen Enhedslistens transportordfører til at foreslå periodisk syn på større trailere.
Foto: Jacob Krogsgaard Nielsen, TV MIDTVEST

Et flertal af transportordførerene ser ikke umiddelbart grund til at ændre reglerne for syn af større trailere med afsæt i sagen om dobbelt uagtsomt manddrab i Viborg onsdag. 

Onsdag er anden retsdag i sagen, hvor en chauffør er på anklagebænken. Han er tiltalt for uagtsomt manddrab på to brødre, der omkom i en ulykke sidst i juli. 

Den 28. juli kørte chaufføren med en autotrailer og en bil på ladet på hovedvej 13. Traileren hoppede af, fortsatte ind i en modkørende bil og dræbte to brødre på henholdsvis 53 og 61 år.

Ifølge anklageskriftet var autotraileren defekt, 

idet påhængsvognens driftsbremse i højre siden var virkningsløs og delvis virkningsløs i venstre side, koblingsanordningens udløserhåndtag kunne ikke fastholdes i låst/sikret position, ligesom den var delvis rustet sammen i delvist låst/åben position, hvilket bevirkede, at påhængsvognen løsrev sig fra lastbilen og fortsatte over i modsatte kørebanehalvdel, lyder det i anklageskriftet. Det er altså politiets opfattelse, at den defekte trailer forårsagede ulykken.

Det er sagens stridspunkt. Den daværende indehaver af Midtjysk Autolakering, der ejede autotraileren har tidligere sagt til TV MIDTVEST, 

- Der var ikke det galt, som bilinspektøren påstår. Den havde en vis alder, så der var lidt rust på. Men den havde afleveret 22 andre biler den dag uden problemer, sagde Jesper Gregersen, der kaldte sagen tragisk, men et hændeligt uheld.

Ingen krav om syn af trailere   
 

Som reglerne er i dag, kræver det B/E kørekort - trailerkørekort - at køre med trailere, hvor den samlede vægt på bil og trailer overstiger 3.500 Kg. Der er ikke noget krav om periodiske syn af større trailere af denne type, som man kender det med større lastvognsanhængere, trailere, der er godkendt til at køre 100 km/t og helt almindelige biler.

Det er svært at finde tal for antallet af ulykker med præcis denne type trailer. På statsvejene har Vejdirektoratet opgørelser over ulykker med trailer, men her skelner man ikke imellem de mindste trailere eller større typer. 

Siden 2001 har Havarikommissionen for vejtrafikulykker undersøgt alle dødsulykker på vejene. Her har man pr. 17. september sidste år i alt registreret 6 dødsulykker, hvor trailere på den ene eller anden måde har været involveret i ulykken. Der kan dog være tale om en række forskellige menneskelige fejl i ulykkerne, så man kan ikke konkludere, at alle 6 dødsulykker har defekt eller for dårligt vedligeholdt materiel som årsag. 

1:46
Trailere skal kun synes, når de får en ny ejer. Det mener en synsmand, der er for galt, og det bør ske periodevis som med biler.

I følge Vejdirektoratet har der på statsvejene i perioden 2012-2016 i alt været 10 dødsulykker, hvor trailere har været involveret. Det er dog heller ikke muligt at konkludere meget ud fra Vejdirektoratets tal. Statistikken fortæller ikke, hvad der forårsagede ulykken, herunder om det var materielle defekter. Samtidigt dækker statistikken alle trailere også de mindste trailere, der ikke kræver B/E kørekort.   

Det siger transportordførerne

  

TV MIDTVEST har onsdag indtil videre forgæves forsøgt at få fat på trafikordførerne fra De Konservative,  Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Alternativet.