Elbilafgift giver udfordringer på Mors

Et flertal i Folketinget er enige om at indføre samme afgifter på elbiler som på brændstofdrevne biler. Det giver udfordringer på Mors og får betydning for salget af elbiler.

19Elbiler.1.jpg

Folketingets nye afgiftsaftale vil især kunne ses i forruderne på de dyre elbiler hos forhandlerne. Frandsen Biler i Viborg har på et år solgt omkring 60 elbiler af mærket Tesla, som i dag koster knap 700.000 kr. Fra næste år kommer den til at koste knap 1,2 mio. kroner.

- Med afgiften vil vi se en tilbagegang i salget af elbiler. Salget af Tesla vil stoppe, for det bliver simpelthen så dyrt at købe sådan en bil, at folk vil gå tilbage til den gamle ordning, hvor de leaser en dyr Mercedes eller BMW og så desværre forurener i stedet for, siger Morten Veje, sælger hos Frandsen Biler.

Også Morsø Kommunes planer om, at 10 procent af alle biler på øen i 2020 skal køre på el, bliver udfordret.

- Det kan godt forsinke processen lidt, men lad os nu se når det hele er udmøntet og hvilken type biler der bliver størst efterspørgsel på for hvis det er de mindste bliver det en minimalforsinkelse som jeg ser det, siger Hans Ejner Bertelsen, borgmester, Venstre, Morsø Kommune.

Nødvendig afgift

Det er Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre-regeringen og dens støtte parti Dansk Folkeparti der har indgået aftalen. Dansk Folkeparti er med i aftalen, fordi det er for dyrt at afgiftsfritage elbiler.

- Alene næste år ville det koste 650 mio. kr., hvilket vi ikke har lige nu. Så vi var nødt til at finde en anden løsning. Elbiler har været fritaget i mange år, så på et tidspunkt er man nødt til at indfase på lige vilkår med andre, siger Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær.

De miljøvenlige biler har været fritaget fra den mærkbare beskatning siden 1984. Den politiske aftale trådte i kraft allerede i torsdags.

Frem til august i år blev der solgt 1.870 elbiler. Det er 300 flere end i hele 2014. Tesla stod for størstedelen.