Ekstra blinklys på traktorer kan redde liv

Der sker flest ulykker med traktorer i Midt- og Vestjylland. Det har de taget konsekvensen af på maskinstationen i Nørre Felding.

Vognene på maskinstationen har fået ekstra lys monteret.
Vognene på maskinstationen har fået ekstra lys monteret.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Når Sten Schubert fra Nørre Felding Maskinstation starter en af sine traktorer og kører ud på vejene, så ved han godt, at han generer trafikken.

- Man kan da godt fornemme, at man sommetider er uønsket, for bilisterne er tit meget utålmodige, så der kan godt blive lavet nogle hasarderede overhalinger. Der kan jeg da godt nogle gange blive bange for, at det går galt, siger han til TV MIDTVEST.

Sten Schubert, indehaver af Nr. Felding Maskinstation, fremviser en af de traktorer, der er blevet udstyret med nye og mere synlige lys.
Sten Schubert, indehaver af Nr. Felding Maskinstation, fremviser en af de traktorer, der er blevet udstyret med nye og mere synlige lys.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

En ny rapport fra Havarikommussionen viser, at langt størstedelen af ulykker med traktorer sker i Midt- og Vestjylland. Siden 2005 har traktorer og mejetærskere her i landsdelen været indblandet i 151 alvorlige af slagsen.

- Det er en rigtig kedelig situation, og det tænker jeg, at vi må gøre noget for at få bragt ned, siger Sten Schubert.

Hos maskinstationen i Nørre Felding har de netop ændret deres vogne for at forebygge ulykker.

- Vi har simpelthen sat ekstra lys op på toppen af vognene. Normalt er det kun den forreste af de bagvedliggende biler, der kan se blinklysene. På den her måde kan de ses meget længere væk, så der ikke er nogle bilister længere nede i rækken, der forsøger at overhale, mens traktoren er ved at dreje, siger Sten Schubert.

Ifølge Havarikommissionen er andelen af dræbte i traktorulykker næsten dobbelt så høj som i andre trafikulykker. Havarikommisionen anbefaler i en ny rapport, at traktorførerne blinker fra i ekstra god tid, at deres maskiner er tydeligere afmærket med blink og reflekser og så skal bilisterne sænke farten inden de er sikre på at kunne overhale. 

- Det er utålmodige bilister, der skaber de farlige situationer. Det er et problem med de biler, der kører bagved. I går aftes oplevede jeg at køre bagved en traktorvogn. Længere bagved var der en lastbil, som trak ud for at overhale, fordi han ikke kunne se, at traktoren var ved at dreje til venstre. Der skete ikke noget, men hvis der havde været de høje lys monteret, så kunne man have undgået det, siger Sten Schubert.

Han mener selv, at deres løsning med ekstra lys på vognene er med til at øge sikkerheden.

- Det burde være lovpligtigt, siger han.

De ekstra lys gør vognene nemmere at se for bilister, der kører bagved.
De ekstra lys gør vognene nemmere at se for bilister, der kører bagved.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST