Ekstra 112-vagt skal tage sig af demente og psykisk syge

Region Midtjylland tager nu konsekvensen af, at der hver dag ringer mange demente og psykisk syge, selvom de ikke er i nød.

Politi-Telefon.jpg

Hos vagtcentralen oplever de hver dag, at forvirrede demente og psykisk syge ringer 1-1-2, selvom de ikke er i nød.
    
Derfor vil Region Midtjylland ansætte en medarbejder, der har tid til at tage sig af de opkald.
    
- Vi har et håb om, at vi godt kunne hjælpe de borgere noget bedre, end vi gør i dag, siger oversygeplejerske hos vagtcentralen i Region Midtjylland, Trine Agerskov.
    
Det kan for eksempel være en dement person, som ringer 1-1-2, fordi hun ikke kan forstå, hvor hjemmehjælpen bliver af.
    
Hvis vagtcentralen skal tage sig af den type opkald, risikerer man at blokere linjen for nogen, som har akut brug for hjælp.
    
- Derfor håber vi, at vi har en medarbejder, som vil kunne ringe dem op og tage en lidt længere snak med dem om, hvad de egentlig har brug for, forklarer Trine Agerskov.
    
Indtil videre er stillingen en projektansættelse på ni måneder, og bagefter skal regionen vurdere, om det skal fortsætte.
    
- Vi håber selvfølgelig, at vores evalueringer viser, at det gør en forskel, og at vi kan gøre det permanent, siger Trine Agerskov til DR Østjylland.
    
Hun vurderer, at vagtcentralen får mellem 10 og 14 opkald fra demente, psykisk syge og misbrugere om dagen.