Eksport af tøj til Tyskland er fordoblet på ti år

Dansk tøj bliver fortsat mere populært syd for grænsen, og det kan ses i omsætningen for de danske modevirksomheder.

De danske virksomheder sælger årligt tøj for 45 milliarder koner, hvoraf næsten 29 milliarder kroner stammer fra eksport. Foto: Scanpix / Iris

Dansk modetøj er et hit syd for grænsen.

I 2017 købte de tyske modebutikker og webshops dansk tøj for 9 milliarder kroner, hvilket er 14 % mere end året før og dobbelt så meget som for ti år siden. Det skriver brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i en pressemeddelelse.

- Dansk tøj stiger i popularitet år for år på det tyske marked. Det gælder uanset om vi taler om dame-, herre- eller børnetøj, og på modemesserne i Berlin for et par uger siden var der rigtig mange danske modevirksomheder, der udstillede med stor succes, siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil, som har kontor i Herning.

Flere virksomheder sælger i dag kun til en afgrænset del af det tyske marked, men i takt med deres succes får de blod på tanden.

Michael Hillmose, international chef, Dansk Mode & Textil

Næsten 65 % af branchens samlede omsætning på 45 milliarder kroner bliver skabt på eksportmarkederne, og Tyskland er det klart største marked for dansk tøj. Selvom tøjeksporten til Tyskland har udviklet sig i et hastigt tempo, forventer Dansk Mode & Textil, at kurven vil fortsætte opad.

- Flere virksomheder sælger i dag kun til en afgrænset del af det tyske marked, men i takt med deres succes får de blod på tanden. Derfor kan vi meget vel komme til at se, at eksporten vil stige støt i de kommende år, og der går ikke længe, før den overstiger 10 milliarder kroner, siger Michael Hillmose.

Dansk Mode & Textil har foretaget undersøgelsen op til Copenhagen Fashion Week, som finder sted fra den 30. januar til den 2. februar.