Eksport af tøj til Tyskland er fordoblet på ti år

Dansk tøj bliver fortsat mere populært syd for grænsen, og det kan ses i omsætningen for de danske modevirksomheder.

De danske virksomheder sælger årligt tøj for 45 milliarder koner, hvoraf næsten 29 milliarder kroner stammer fra eksport.
De danske virksomheder sælger årligt tøj for 45 milliarder koner, hvoraf næsten 29 milliarder kroner stammer fra eksport.
Foto: Scanpix / Iris

Dansk modetøj er et hit syd for grænsen.

I 2017 købte de tyske modebutikker og webshops dansk tøj for 9 milliarder kroner, hvilket er 14 % mere end året før og dobbelt så meget som for ti år siden. Det skriver brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i en pressemeddelelse.

- Dansk tøj stiger i popularitet år for år på det tyske marked. Det gælder uanset om vi taler om dame-, herre- eller børnetøj, og på modemesserne i Berlin for et par uger siden var der rigtig mange danske modevirksomheder, der udstillede med stor succes, siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil, som har kontor i Herning.

Næsten 65 % af branchens samlede omsætning på 45 milliarder kroner bliver skabt på eksportmarkederne, og Tyskland er det klart største marked for dansk tøj. Selvom tøjeksporten til Tyskland har udviklet sig i et hastigt tempo, forventer Dansk Mode & Textil, at kurven vil fortsætte opad.

- Flere virksomheder sælger i dag kun til en afgrænset del af det tyske marked, men i takt med deres succes får de blod på tanden. Derfor kan vi meget vel komme til at se, at eksporten vil stige støt i de kommende år, og der går ikke længe, før den overstiger 10 milliarder kroner, siger Michael Hillmose.

Dansk Mode & Textil har foretaget undersøgelsen op til Copenhagen Fashion Week, som finder sted fra den 30. januar til den 2. februar.