Ekspert: Stort potentiale for borgmestre på Facebook

Med otte måneder til kommunalvalget skal borgmesterne til at fiske stemmer hos vælgerne. Ifølge en ekspert i online kommunikation er der stemmer at hente ved at være aktiv på Facebook.

 - En stor dag i dag. Fik en glædelig opringning fra finansministeriet med den fantastiske besked om, at der er afsat 3,4 mia.kr. til en motorvej til Holstebro.

Sådan lød det den 19. marts 2013 på borgmester for Holstebro Kommune, H.C. Østerbys, Facebook-profil.

Og det er en god ide at være aktiv på de sociale medier som kommunalpolitiker, mener en ekspert i online kommunikation.

 - Facebook er en gave for demokratiet. Hvis du taler til folk, engagerer dem og involverer dem, så er Facebook det talerør, som politikere har sukket efter, siger Ib Potter, der er online marketingschef i CO3 i Ikast.

Borgmester ser potentiale

Holstebros borgmester er helt bevist om sin adfærd på Facebook.

- Jeg tror, at Facebook kommer til at betyde mere i kommunalvalget, end det har gjort nogensinde før. Selvfølgelig vil der stadig være gågadekampagner, vi vil banke på døre, men jeg tror Facebook er det sted, hvor borgerne føler, at de kan komme tættest på politikerne, siger H.C. Østerby (S). 

Borgmestre bruger ikke Facebook aktivt

Det er dog ikke alle borgmestre i Midt- og Vestjylland, der bruger Facebook optimalt til at dele personlige og politiske budskaber.

Godt nok har 11 ud af 12 borgmestre i landsdelen en Facebook-profil, men ifølge Ib Potter er det kun borgmestrene i Viborg, Herning og Holstebro, som bruger mediet aktivt.

 - En ting er at nå dem, der allerede følger dig på siden. Men der, hvor det bliver rigtig værdifuldt, er, når folk deler dit budskab. Dermed bliver de ambassadører for det, du mener som borgmester. Så kan du tiltrække nye vælgere, siger Ib Potter og understreger, at det kræver gode og vedvarende opdateringer.

Borgmester i Struer Kommune, Niels Viggo Lynghøj, (S), har en profil, men der kommer sjældent opdateringer fra ham.

- Jeg bruger den ikke særlig meget, og det har jeg ikke gjort i lang tid. Men jeg skal at have gang i den i forbindelse med valgkampen, for der er ikke nogen tvivl om, at meget kommunikation foregår på de sociale medier, siger Niels Viggo Lynghøj.

Vestjysk borgmester ikke på Facebook

Borgemesteren i Lemvig Kommune er den eneste, som ikke har en Facebook-profil. Og det kan der også være fornuft i.

 - Han misser en helt masse ved ikke at bruge Facebook. Men hvis han ikke forstår platformen og ikke kan finde ud af at kommunikere på den, så gør han måske bedst ved ikke at bruge Facebook, siger Ib Potter.

En opgørelse fra blogsitet digitalkommunikation.net bruger 164 ud af 179 medlemmer af Folketinget Facebook til at kommunikere med vælgerne.