Ekspert: Skolen handler forkert

Børnepsykolog Finn Godrim undrer sig højlydt over den måde, som skolerne i Ringkøbing-Skjern har håndteret sagen om ADHD-børn, der er blevet udelukket fra en skoleudflugt

Finn Godrim er direktør for Institut for Relationspsykologi, og har specialiseret sig i uddannelse og udvikling indenfor det specialpædagogiske og familieterapeutiske område. Det undrer ham meget, at en gruppe børn med ADHD i Ringkøbing-Skjern Kommune ikke må komme med på skoleudflugt

- Man kan ikke lykkes med inklusionsopgaver ved at tage udgangspunkt i deres vanskeligheder og særlige behov. Der er brug for at omgivelserne omkring børnene bruger deres kreativitet, hjælper hinanden med at udforme turen, så alle kan få udbytte. Forældrene har for mig at se rakt en hånd frem. Den hånd skal skolen tage imod, ellers kan forældrene også føle sig ekskluderet, siger Finn Godrim.

Mulighed i stedet for udfordring

Ifølge Finn Godrim burde skolen se turen som en mulighed for at få inkluderet børnene med ADHD, i stedet for at se det som en udfordring.

- Selvfølgelig føler de her børn sig ekskluderet, og paradoksalt nok, så henviser skolen jo til de selvsamme børns særlige behov, i stedet for muligheder. Og det er jo her, der er behov for at tænke nyt, siger Finn Godrim.