Efter underskud: Drift af Holstebro-Struer Havn skal i udbud

Sidste år mistede havnen indtægterne fra olietrafikken. Det udmundede i et underskud på 2,3 mio. Derfor skal driften af havnen nu i udbydes.

holstebrostruerhavn.jpg

Sidste år mistede Holstebro-Struer Havn store indtægter, da Statoil og UNO-X  stoppede deres aktiviteter på Havnen. Siden da har havnens bestyrelse arbejdet på en ny plan for havnen, der sidste år havde et underskud på 2,3 mio kroner.

- Siden olieskibenes farvel, har vi sat mange kræfter ind på at finde nye langtidsholdbare løsninger. For eksempel har vi gennemført en ny model for havnechefens opgaver og rolle. Samtidig er vi gået efter forretningsmuligheder for tankanlægget, som det desværre ikke er lykkes at få landet. Så vi må konstatere, at oliekilden er tørret ud, siger havnebestyrelsens formand og borgmester i Struer, Mads Jakobsen (V) i en pressemeddelelse fra Holstebro-Struer Havn.

Det er nødvendigt med et skifte nu. Der er brug for stærke kommercielle kompetencer bag driften af havnen.   

Som en konsekvens af at der ikke længere er de samme forretningsmuligheder i olietankene på havnen. Har bestyrelsen besluttet, at der skal nye kræfter til for at sikre optimal drift af havnen i fremtiden.

- Det er nødvendigt med et skifte nu. Der er brug for stærke kommercielle kompetencer bag driften af havnen. Vi tror på, at det gennem et udbud vil lykkes for os at finde den rigtige operatør til opgaven, siger Mads Jakobsen.

Også Holstebros borgmester, H.C. Østerby (S) ser udbuddet af driften, som den bedste løsning for havnen.

- Det er en nødvendig løsning, som vi håber, vil skabe en lysere fremtid for havnen. Godstransport via vandvejen har økonomiske fordele og er også en mere miljøvenlig løsning. Med havnens geografiske placering, lige ved jernbanenettet og en kommende motorvej ganske tæt på, er potentialet tilstede, udtaler næstformand i bestyrelsen, H.C. Østerby i pressemedelelsen.

Driften af lystbådehavnen bliver som udgangspunkt også en del af udbudsmaterialet, som de to kommuner er i gang med at lave. Udbuddet bliver efter planen sat i gang efter sommerferien, og man håber at have en ny operatør på plads inden nytår. Formand Mads Jakobsen er da også fortrøstningsfuld for havnens fremtid.   

- Vi er ikke i tvivl om, at havnen i Struer har en fremtid som trafikhavn og centrum for transport og logistik med en ny konstruktion og forretningsmodel, der sikrer mere gods over kajen, siger Mads Jakobsen.