Efter traktorførers opråb: Politiet opfordrer til hensyn

Kartoffeltransporten skaber lige nu kø, irritation og farlige situationer på landsdelens landeveje. Politiet opfordrer til hensyn.

19kartoffeltransport.jpg
Foto: Privatfoto: Jesper E. Jensen

Er det okay, at kartoffeltransport foregår på de landeveje, vi alle benytter os af, og i myldretiden? Det blev for nogle uger siden debatteret flittigt på Facebook, efter Jesper E. Jensen fortalte om en ubehagelig oplevelse på vejen mellem kartoffelmelsfabrikken i Karup og Ilskov.

Her overhalede en hidsig bilist nemlig først hans langsomtkørende traktor, for derefter at bremse helt op for at give Jesper E. Jensen en verbal én af slagsen.

- Hvis jeg havde været med fuld læs, så ville jeg have vejet 44 tons, og det ville jeg være ked af at have trykket op i en anden bil, fortæller Jesper Jensen til TV MIDTVEST.  

Jesper E. Jensen er ansat i et større landbrug, hvor de ofte transporterer kartofler til Karup Kartoffelmelsfabrik.

Politi: Vis hensyn

Siden han skrev sit opslag er det nået vidt omkring. Og nu kommer lederen af færdselsafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi på banen med fakta.

- Det er en vurderingssag fra gang til gang, men kan man som traktorfører se, at køen begynder at opstå bag sit køretøj, så skal man holde ind på en vigeplads, så de bagvedkørende kan køre forbi, fortæller Henrik Glintborg.

Kartoffelmelsfabrikken i Karup modtager hver uge 3500 tons kartofler fra omkringliggende gårde, det betyder, at traktorerne kører i pendulfart – også om morgenen.

- Jeg synes jo egentlig, at vi har lige så meget ret til at køre på vejene som alle mulige andre trafikanter, siger Jesper E. Jensen. 

Hos politiet opfordrer Henrik Glintborg til, at både traktorfører og andre bilister viser hensyn. Traktorførerne ved at holde ind til siden, når det er muligt, og de andre bilister til at tage hjemmefra i god tid, så udsigten til en eventuel forsinkelse ikke fører til overilede overhalinger og beslutninger.  

- Så man har den her respekt og ikke kommer ud i de her pressede situationer.

Som reglerne er i dag, der må Jesper E. Jensen og hans kollegaer køre 30 km/t på landeveje. 

 

2:47