Enhedslisten: Dyrere biler skal sætte turbo på grøn omstilling

I stor klimaplan vil EL investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

20180823-145540-l-1920x1332we.jpg
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Enhedslisten vil hæve prisen på benzin- og dieselbiler samt brændstof og kræve betaling for at benytte veje. Det er motoren, der skal betale for den grønne omstilling i partiets nye, store klimaplan.

Allerede om seks år skal salg af nye fossildrevne biler være forbudt, hvis det står til partiet, der onsdag fremlægger udspillet, som ser på transport, energi, produktion og landbrug.

- Det handler om, at vi alle giver hinanden et håndtryk på at tage det individuelle ansvar, der skal til. Til gengæld skal politikerne love, at der bliver foretaget de strukturelle ændringer, der skal til for at leve mere grønt, siger politisk ordfører Pernille Skipper (EL).

Planen vil blandt andet ændre på, hvordan borgerne transporterer sig, hvad de spiser, hvordan de opvarmer huse og får strøm i stikkontakterne.

Konkret vil partiet i 2030 i runde tal mindske udledningen af CO2 med 20 millioner ton mere om året end de ti millioner, som Energiaftalen fra 2018 lægger op til.

Den sidste nye bil- og dieselbil skal sælges i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner. Dermed vil partiet sætte sin lid til elbiler til trods for, at de endnu ikke kan konkurrere fuldt ud med traditionelle biler, når det kommer til, hvor langt de kan køre.

- Teknologien er meget tæt på at være på plads for elbiler, det skal nok komme de kommende år. Vi vil selvfølgelig også opsætte ladestandere, så helt almindelige danskere kan komme rundt, siger Penille Skipper.

En pulje på 240 millioner kroner skal over fire år fremme udbredelsen af hurtigladestandere, hvor elbiler kan lade op i løbet af en halv time.

Skipper: Realistisk plan

Der skal investeres op mod 40 milliarder kroner i den kollektive trafik over de næste ti år og priserne for offentlig transport skal sænkes med 30 procent fra 2020.

Fra 2030 må busser, taxi, biler og varebiler, der kører for det offentlige, ikke forurene luften. Det kan virke som en stor omstilling, men Pernille Skipper mener, at planen er realistisk.

- Den gode nyhed er, at vi beviser, at det ikke er et farvel til den livsstil, vi kender i dag. Vi skal træffe store, alvorlige beslutninger, som skal gå hurtigt.

- Men vi beviser, at det kan lade sig gøre på en måde, hvor helt almindelige familier ikke får slået bunden ud af deres økonomi. Vi kan nå det i tide på en fair måde, siger hun.

Desuden er der CO2-afgifter for landbrug og virksomheder, hvor indtægterne føres tilbage til gavn for den grønne omstilling.

I starten er der et økonomisk minus i planen, men den er fuldt finansieret over fire år ifølge partiet.

/ritzau/

2:12
TV MIDTVEST har tidligere lavet dette indslag, hvor en klimaforsker fortalte, at vi ikke både kan redde klimaet og dyrene med vores indkøb fra køledisken.